1. Invoering van 12%-pseudo-eindheffing op fossiele personenauto’s
Voor jou als werkgever blijft veel hetzelfde, maar dat is goed, want de zzp-problematiek vraagt al veel aandacht. Toch komt daar een regeling bij die grote impact zal hebben: de pseudo-eindheffing op fossiele personenauto’s.
Personenauto’s zorgen voor veel uitstoot. Om de doelen uit de Klimaatwet in 2030 te halen, komt er een pseudo-eindheffing die jou als werkgever stimuleert sneller over te stappen op volledig elektrische auto’s.
Vanaf 1 januari 2027 geldt een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde (bij auto’s ouder dan 25 jaar: de marktwaarde) van iedere fossiele personenauto die je ook privé beschikbaar stelt.
Let op! Voor deze regeling geldt woon-werkverkeer ook als privégebruik. Ook als geen bijtelling verschuldigd is omdat de auto alleen voor woon-werkverkeer wordt gebruikt, geldt de pseudo-eindheffing. Ook met een verklaring ‘Geen privégebruik’ blijft de heffing van toepassing.
Je betaalt de pseudo-eindheffing zelf en mag deze niet doorbelasten aan de werknemer. De eigen bijdrage van de werknemer telt niet mee voor de bepaling van de pseudo-eindheffing.
De regeling geldt niet voor:
- Auto’s die uitsluitend zakelijk worden gebruikt (en dus niet voor woon-werkverkeer).
- Incidenteel privégebruik bij overmacht (bijvoorbeeld wachtdienst).
- Auto’s die vóór 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld. Vanaf 17 september 2030 is ook over deze auto’s de pseudo-eindheffing verschuldigd.
- Bestelauto’s, vrachtwagens en tractors.
- Ondernemers voor de inkomstenbelasting (wel voor hun personeel).
De pseudo-eindheffing wordt per kalendermaand berekend, waarbij een deel van de maand als een hele maand telt. Je draagt deze maandelijks af, of ineens uiterlijk in het tweede tijdvak van het volgende jaar. Over 2027 betaal je dus uiterlijk in het tweede loonaangiftetijdvak van 2028.
Tip! Overweeg vóór 2027 nog fossiele auto’s voor het eerst ter beschikking te stellen of juist te kiezen voor emissievrije auto’s om fiscale lasten te beperken.