Belasting­plannen 2026: gevolgen voor mobiliteit

Zowel als particulier of ondernemer moet je rekening houden met stijgende lasten en veranderende regelingen rondom vervoer. Het kabinet maakt duidelijke keuzes: bestaande fiscale voordelen worden verder afgebouwd en er komt een evenwichtigere belastingheffing. We zetten de belangrijkste punten voor je op een rij.

Afbouw korting bijtelling elektrische auto

Op 27 november is het voorstel aangenomen om de korting op de bijtelling voor de volledig elektrische auto toch niet per 2026 te stoppen, maar dit over 2 jaar af te bouwen.

De lagere bijtelling wordt daarmee als volgt:

Jaar

Laag bijtellingspercentage

Lage bijtelling max. over:

2025

17%

€ 30.000

2026

18%

€ 30.000

2027

20%

€ 30.000

2028

n.v.t.

n.v.t.

Vanaf 2028 vervalt uiteindelijk de lagere bijtelling voor in 2028 ter beschikking gestelde nieuwe volledig elektrische auto’s.

Het bijtellingspercentage dat geldt bij de eerste toelating van de auto, blijft 60 maanden van toepassing. Koop je dus nog in 2025 een elektrische auto (datum eerste toelating uiterlijk 31 december 2025), dan profiteer je nog vijf jaar van het lagere percentage.

Let op! Loopt je leasecontract nog tot begin 2026? Soms is het voordeliger dit contract af te kopen, zodat je in 2025 al de nieuwe auto rijdt en nog van het lagere tarief profiteert. Door de afbouw van het lage percentage is dit echter minder vaak voordelig. Reken dit dan ook even goed na.

Let op! Het voorstel tot wetswijziging is nog niet definitief. De Eerste Kamer moet hier namelijk ook nog mee instemmen.

Nanda Verhoeven
Nanda Verhoeven Senior adviseur kwaliteit & vaktechniek

Fiets van de zaak: bijtelling vervalt bij niet-thuisstalling

Stel je een fiets ter beschikking die ook privé gebruikt mag worden, dan geldt nu nog een bijtelling van 7% per jaar. Een fiets telt als privé als deze ook (deels) voor woon-werkverkeer wordt gebruikt.

Het kabinet wil de bijtelling laten vervallen als de fiets niet structureel thuis wordt gestald, bijvoorbeeld:

  • fietsen die minder dan 10% van de tijd bij het woonadres worden gestald. Van ‘stallen’ is sprake als de werknemer de fiets voor het huis kan zetten en de sleutel mee naar binnen kan nemen;
  • deelfietsen die op kantoor of bij een hub worden opgehaald;
  • dienstfietsen die alleen incidenteel mee naar huis gaan.

Let op! De bijtelling van 7% blijft wél gelden als je onderweg naar huis een omweg maakt voor een privéboodschap.

Tip! Zorg dat de werknemer de deelfiets thuis niet structureel kan gebruiken, of slechts af en toe mee naar huis neemt.

Extra tip! Deze regeling werkt terug tot 1 januari 2020. De bijtelling sinds die datum kan worden gecorrigeerd als de fiets niet structureel thuis is gestald en alleen is gebruikt voor (een deel van) het woon-werkverkeer.

Let op! Deze wijziging geldt ook voor jou als ondernemer als je zelf een fiets van de zaak gebruikt.

Wijzigingen belastingen op personenauto’s en motorrijwielen (bpm)

De bpm wordt op verschillende onderdelen aangepast.

Emissievrije bijzondere personenauto’s en motorfietsen vanaf 2026

Per 1 januari 2025 is de bpm-vrijstelling voor emissievrije voertuigen vervallen. Hierdoor ontstond een ongelijk speelveld tussen reguliere emissievrije personenauto’s en bijzondere emissievrije voertuigen (zoals kampeerauto’s en rolstoelvoertuigen) en emissievrije motorfietsen.

Dit verschil is tijdelijk hersteld via een beleidsbesluit en wordt nu wettelijk vastgelegd tot en met 2030:

  • voor emissievrije bijzondere personenauto’s geldt hetzelfde vaste bpm-bedrag als voor reguliere emissievrije auto’s (€ 667, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2025);
  • voor emissievrije motorfietsen geldt een vaste voet van € 200.
    Voor voertuigen op fossiele brandstoffen blijft de catalogusprijs de grondslag voor de bpm.

Afschaffing speciaal bpm-tarief plug-inhybride (Belastingplan 2025)

Tot 1 januari 2025 bedroeg de bpm voor plug-inhybrides nog 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 vervalt deze korting volledig en betaal je het volle tarief.

Jaarlijkse aanpassing op basis van verwachte vergroening

Omdat nieuwe auto’s steeds zuiniger worden en de gemiddelde CO2-uitstoot daalt, wordt de bpm-grondslag kleiner. Om dalende opbrengsten te voorkomen, wordt de bpm-tabel vanaf 2026 jaarlijks aangescherpt op basis van verwachte CO2-reductie.

Voor jou als ondernemer betekent dit dat de bpm jaarlijks kan stijgen, ook zonder beleidswijziging. Vooral fossiele voertuigen die niet voldoen aan de nieuwste normen worden hierdoor duurder.

Tip! Overweeg om bij de aanschaf van nieuwe voertuigen over te stappen op emissievrij rijden. Deze voertuigen zijn vaak vrijgesteld van bpm, terwijl de bpm op fossiele voertuigen jaarlijks stijgt. Zo voorkom je onverwachte kosten én beperk je het risico op de pseudo-eindheffing van 12% die vanaf 1 januari 2027 geldt voor fossiele auto’s die je werknemers ook privé mogen gebruiken.

Overige wijzigingen

  1. Tijdelijke tariefkorting mrb emissievrije personenauto’s

Emissievrije auto’s zijn door hun accu vaak zwaarder, waardoor de wegenbelasting hoger zou uitvallen. Om dit te compenseren geldt een korting van 25%.

  • Van 1 januari 2026 tot en met 2028: 30% korting
  • Vanaf 1 januari 2029: 25% korting
  • Vanaf 1 januari 2030 vervalt de korting.
  1. Accijnskorting op brandstof verlengd tot 2026

De accijnstarieven voor benzine, diesel en LPG blijven in 2026 gelijk aan die van 1 juli 2023. Daarmee wordt de accijnskorting feitelijk ruimer dan in eerdere jaren. Dit moet de kosten van autorijden betaalbaar houden.

Disclaimer: bij de samenstelling van dit artikel is naar uiterste betrouwbaarheid en zorgvuldigheid gestreefd. Onze organisatie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele onjuistheden en de gevolgen hiervan. Let op! Dit document dient slechts te worden gebruikt ter indicatie. Gedurende de parlementaire behandeling kunnen de wetsvoorstellen nog wijzigen.

Whitepaper

Prinsjesdag: dit kan je in 2026 verwachten op fiscaal gebied

Op Prinsjesdag, 16 september 2025, zijn de belastingplannen voor 2026 bekendgemaakt. Welke wijzigingen zijn er op fiscaal gebied? We nemen je mee.