Een sterk werkgeversmerk: de basis voor meer (loyale) medewerkers

Je herkent het vast wel: je krijgt je vacatures niet gevuld en/of er is veel verloop binnen je organisatie. Hoe zorg je ervoor dat mensen jouw organisatie kiezen om hun carrière te starten óf voort te zetten? Hoe overtuig je hen zonder het verhaal mooier te maken dan het in werkelijkheid is? Ga voor een sterk werkgeversmerk.

Wat is een sterk werkgeversmerk?

De basis voor meer (loyale) medewerkers is een sterk werkgeversmerk. Je hebt een sterk werkgeversmerk als wie je wilt zijn overeenkomt met wie je daadwerkelijk bent. In marketingtermen noemen we het ook wel imago versus identiteit. Zorg er dus voor dat jullie werkgeversverhaal grotendeels klopt met de werkelijkheid.

Een sterk werkgeversmerk bouwen: hoe doe je dat? [3 stappen]

Als je een sterk werkgeversmerk wilt bouwen, dan begint dat allemaal intern. Ga in gesprek met mensen uit je eigen organisatie en bepaal je DNA (stap 1), leg de uitkomsten naast je gewenste imago (stap 2) en trek hieruit je conclusies (stap 3). 

1. Ga in gesprek met mensen uit je eigen organisatie over jullie DNA. Extern winnen, is intern beginnen. Voer kwalitatieve gesprekken met een representatieve selectie medewerkers (verschillende generaties, kort in dienst, lang in dienst, man, vrouw, operationeel, management) en krijg je een goed beeld van jullie DNA.

Margon Lamers
Margon Lamers Adviseur arbeids­markt­communicatie
Specialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
Ik ben Margon en heb de afgelopen jaren ervaring opgedaan in de arbeidsbemiddeling. In die periode zag ik de arbeidsmarkt draaien. De dynamiek in de arbeidsmarkt fascineert me. Ik ondersteun werkgevers die willen meebewegen in de veranderende arbeidsmarkt. Ben je écht geïnteresseerd wat jouw (toekomstige) medewerkers drijft? Dan help ik je graag.
Neem contact op

Wat is jouw DNA?

Iedere organisatie heeft een DNA: het geeft aan wie jullie zijn, waar jullie voor staan en wie jullie nodig hebben om hieraan bij te dragen. In de term ‘DNA’ staat de D voor Doel, de N voor Nodig en de A voor aanbod.

  • Doel: wat is jullie bestaansrecht? Waar zijn jullie trots op en wat kenmerkt jullie (onderscheidend vermogen)?
  • Nodig: wie hebben jullie nodig om de doelen te behalen? Oftewel: wie past bij jullie?
  • Aanbod: wat hebben jullie als werkgever de medewerker te bieden? De primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden spelen hierin een belangrijke rol.

Ga in gesprek met je medewerkers

Om je DNA vast te stellen, kan je medewerkers onder andere de volgende vragen stellen:

  • Waarom heb je voor deze organisatie gekozen?

  • Wat kenmerkt jou als persoon?

  • Waar ben je trots op?

  • Hoe gaan jullie als collega's met elkaar om? Wat vinden jullie hierin belangrijk?

2. Deze identiteit (DNA) leg je naast je gewenste imago. Hier mag best wat verschil in zitten, het zal nooit 100% dekkend zijn. 80% zou wel overeen moeten komen met wie je als organisatie wilt zijn en de overige 20% mag een ambitie zijn.

3. Maak een vergelijking en trek je conclusies. Komt de identiteit nauwelijks overeen met het gewenste imago? Dan is jullie eerste prioriteit om te onderzoeken waardoor dit zo scheef zit. Voor het creëren van een sterk werkgeversmerk is het essentieel om hier de juiste balans in te krijgen. Het vormt de basis voor je arbeidsmarktcommunicatie. En het heeft effect op het behouden & aantrekken van bestaande en toekomstige medewerkers. Het is dus zinvol om hier tijd en aandacht aan te besteden.

Verder lezen?

Een unieke werkgever in 6 stappen

Om mensen echt te binden, is het belangrijk om aantrekkelijk en onderscheidend te zijn. Wij delen 6 stappen die jou helpen om een unieke werkgever te worden die opvalt tussen alle andere organisaties.

Focus je op de latent werkzoekenden

Focus je op de latent werkzoekenden. In de huidige, Nederlandse arbeidsmarkt is slechts 7,2% actief op zoek naar een andere baan (2023). Met een recruitmentstrategie die erop gericht is om deze groep aan te spreken, red je het dus niet meer. De ‘Post and Pray’ tactiek (het plaatsen van een vacature en afwachten "wat ‘ie gaat opleveren") is achterhaald. Deze reactieve recruitmentstrategie zien we nog steeds voorbijkomen.

Het plaatsen van een vacature en afwachten wat ‘ie gaat opleveren, is achterhaald.

De latent werkzoekenden – mensen die de arbeidsmarkt wel in de gaten houden maar niet echt op zoek zijn – vormen een grotere groep met 44,4% (2023). Laat deze groep weten dat je bestaat en wie je bent als werkgever.

De rollen zijn omgedraaid

We zijn vaak gewend om de werving functioneel en gericht op onze eisen en wensen in te richten. In een arbeidsmarktmarkt anno 2023 zijn de rollen omgedraaid. In feite solliciteer jij als werkgever bij je doelgroep. Waarom zou iemand voor jullie organisatie kiezen? Wat maakt jullie geschikt als werkgever? Wat is hiervoor het bewijs?

Een sterk merk bouwen is een kwestie van een lange adem. Dat vergt een duidelijk verhaal dat je structureel en via verschillende kanalen verspreidt. Heb je hier hulp bij nodig of heb je nog vragen? Neem gerust contact met mij op of reageer onder deze blog.