Zo moet je recruiten in de huidige ar­beids­markt [4 tips]

De arbeidsmarkt mag dan wel enorm in beweging zijn, het overgrote deel is passief ofwel latent zoekend. Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Weinig (goede) reacties op vacatures dus. Tijd voor een vernieuwende aanpak! Ik geef je 4 tips.

Traditioneel recruiten vs. modern recruiten

Eén op de zeven van de Nederlandse beroepsbevolking kijkt actief om zich heen naar een nieuwe baan (2023), dit is een stuk hoger dan afgelopen jaren. In een krappe arbeidsmarkt durven mensen sneller te wisselen van baan, vanwege het lage risico dat zij lopen bij een overstap en het feit dat ze er hoogstwaarschijnlijk op vooruitgaan bij de nieuwe werkgever.

Als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg.

De arbeidsmarkt mag dan wel enorm in beweging zijn, het overgrote deel is passief ofwel latent zoekend. Van de bovengenoemde 2 miljoen banenwisselaars, was er 1,5 miljoen niet echt op zoek naar iets nieuws. Deze groep is niet actief op jobboards en versturen geen sollicitaties, maar staan wél open voor een nieuwe stap als er een goed aanbod is. 

Met het plaatsen van een functieomschrijving op de website, ga je mensen niet meer voor je winnen...

Annefleur Verveld
Annefleur Verveld Adviseur arbeids­markt­communicatie
Specialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
Mijn naam is Annefleur Verveld en ik help klanten bij het aantrekken en behouden van personeel. Dit doen we door middel van het goed opzetten van een sterk werkgeversmerk, dit verhaal goed positioneren in de markt en het communiceren op een juiste manier via de juiste kanalen. Impact maken is hetgeen waar ik veel energie van krijg!
Neem contact op

Kenmerken huidige werkzoekenden 

Houd de kenmerken van de latente doelgroep goed in het achterhoofd:

  • Ze staan open voor contact.
  • Ze willen een persoonlijke benadering.
  • Het contact en eventuele vervolgafspraken moeten laagdrempelig zijn (bijvoorbeeld een kort belletje of een kop koffie ergens).
  • Ze willen bij een overstap vooruitgaan op bepaalde vlakken.
  • Ze willen in contact blijven.

4 tips voor meer sollicitaties

Out with the old, in with the new. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg. Weinig (goede) reacties op vacatures dus. Hieronder geef ik je 4 praktische tips om aan de slag te gaan met modern recruiten:

1. Zet in op jobmarketing

De latent zoekende bereik je via proactieve benadering. Zij zijn niet actief op jobboards. Bepaal welke kanalen bij jouw organisatie passen én onderzoek op welke platforms en sites je doelgroep veel tijd doorbrengt. Pas je content hierop aan en stop eventueel wat geld in de promotie ervan. Zorg voor een goede mix van kanalen om de vijver te vergroten, maar blijf bij de kanalen die passen bij je doelgroep.

2. Zet in op versimpeling en versoepeling

Zet in op versimpeling en versoepeling van sollicitatietrajecten. Verlaag drempels door minder nadruk op ervaring en achtergrond te leggen. Ga het gesprek aan en wees oprecht geïnteresseerd. Zorg voor snelle opvolging van gesprekken en hak snel(ler) de knoop door samen.

3. Stop met het vragen naar een motivatiebrief en cv

Een krappe arbeidsmarkt heeft een fris perspectief nodig. Veel werkgevers zijn al bezig met het aanpassen van hun sollicitatieprocedure, maar er zijn er nog genoeg die uitgaan van de motivatiebrief, cv en het onderbuikgevoel. Er zijn talloze effectievere manieren om mensen te leren kennen. Denk aan:

  • Voorstelvideo’s
  • Digitale portfolio’s
  • Open dagen
  • Open hiring (een baan zonder sollicitatiegesprek)
  • Laagdrempelige koffiemomenten

4. Benader ex-medewerkers

Het is een groep die je misschien snel vergeet, maar voormalig werknemers die terugkeren naar je organisatie - ook wel boomerangs genoemd - kunnen erg interessant zijn. Het zijn vaak mensen die passen binnen de cultuur, kennis hebben van jouw organisatie en zich wellicht verder hebben kunnen ontwikkelen bij andere werkgevers.

Je kunt zelf bijdragen aan meer boomerangs binnen je organisatie door ex-medewerkers te benaderen (ook wel boomerang recruitment genoemd). Het is een win-win situatie voor iedereen en zorgt daarnaast ook voor positief imago bij huidige collega’s.

Omgooien dus. Hoe?

De volgende stappen kan je doorlopen om modern recruitment meer in te bedden in je organisatie:

  1. Breng je huidige procedure in kaart. Waar moeten de vacatures inhoudelijk aan voldoen, welke doelgroepen wil je aanspreken en op welke kanalen zet je deze uit? Welke sollicitatiemethodes gebruik je? Wie beoordelen de sollicitaties en hoe doen ze dat?
  2. Stel bij iedere stap in de procedure een paar vragen. Waarom doe je dit? Wil je dit blijven doen? Wil je dit gaan veranderen en zo ja, hoe?
  3. Breng nieuwe structuur aan. Werk met verschillende sprints: wat doen we in die rondes en wie zijn erbij betrokken? Houd hierbij het versimpelen en versoepelen van dit traject in het achterhoofd.

Succes! Heb je nog vragen of hulp nodig? Neem gerust contact met mij op of reageer onder deze blog.

Workshop effectieve sollicitatiegesprekken

In deze workshop leer je hoe je een goed sollicitatiegesprek houdt, zodat je er zelf voldoende informatie uithaalt om te bepalen of een kandidaat past en tegelijkertijd de sollicitant de ruimte geeft om jou en je organisatie goed te leren kennen. De gesprekken worden steeds gelijkwaardiger. De sollicitant solliciteert bij jou, en jij bij de sollicitant. Wil je een goede indruk achterlaten? Bereid je dan goed voor op een effectief sollicitatiegesprek.

Naar de workshop
medewerkers de jong en laan

Een unieke werkgever in 6 stappen

Om mensen echt te binden, is het belangrijk om aantrekkelijk en onderscheidend te zijn. Wij delen 6 stappen die jou helpen om een unieke werkgever te worden die opvalt tussen alle andere organisaties.

Annefleur Verveld
Annefleur Verveld Adviseur arbeids­markt­communicatie
Specialist op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie
Mijn naam is Annefleur Verveld en ik help klanten bij het aantrekken en behouden van personeel. Dit doen we door middel van het goed opzetten van een sterk werkgeversmerk, dit verhaal goed positioneren in de markt en het communiceren op een juiste manier via de juiste kanalen. Impact maken is hetgeen waar ik veel energie van krijg!
Neem contact op
Geen reacties
Plaats je reactie

Reageer op:

Annuleren