Samen gaan voor warmte & ontwikkeling

Sinds 1964 is Warmteservice uitgegroeid van een klein magazijn tot een netwerk van 86 vestigingen, met een focus op deskundig advies en duurzame oplossingen in de installatiebranche. Gedreven door klanttevredenheid en innovatie, werkt het familiebedrijf al ruim 25 jaar samen met de Jong & Laan. Onze ondersteuning in financiële en strategische processen helpt Warmteservice bij hun voortdurende groei en ontwikkeling. Lees hoe wederzijds vertrouwen en gezamenlijke expertise leiden tot duurzame resultaten.

Klantcase Warmteservice

Warmte is dichtbij. Met 86 vestigingen verspreid over heel Nederland is Warmteservice uitgegroeid tot een organisatie van formaat, maar nog altijd met een grote lokale betrokkenheid. Het familiebedrijf, opgericht in 1964 door de vader van Theo de Bruin, heeft als missie om met deskundig advies en uitstekende service de totaalleverancier voor de installatiebranche te zijn.

‘Dat kan anders’

De drive van Theo’s vader om het anders te doen ontstond doordat hij als installateur van gashaarden vaak lang moest wachten bij groothandels op zijn materialen en daarmee letterlijk en figuurlijk onbedoeld zijn klanten in de kou liet zitten. “Dat kan anders”, dacht hij en startte zijn eigen magazijn.

De behoefte aan zijn services bleek groot en veel collega’s wisten hem al snel te vinden. Het werkte zo goed, dat hij zich volledig daarop stortte en zelf als installateur stopte. De ervaringen van de werkvloer nam hij echter mee om zo een leverancier te worden die zichzelf ziet als inspirator, adviseur en degene die kan ontzorgen.

Samen bereik je meer

Het sloeg aan en de onderneming groeide. Het organisatiestreven om te inspireren, adviseren en ontzorgen is altijd als uitgangspunt gebleven én geldt niet alleen voor de klanten. Dit streven voeren ze ook door in hun relaties met hun medewerkers en partners. Samen bouwen aan een toekomst waarin iedereen een belangrijk aandeel heeft in het vinden van oplossingen voor uitdagingen voor een optimaal resultaat.

Dit sluit aan op de visie van de Jong & Laan en onze zienswijze op samenwerken. Ook bij ons staat samen bouwen aan de toekomst centraal. Door het samenvoegen van kennis en expertise om elkaar te inspireren en motiveren. Vooruitstrevend, maar altijd kritisch en nuchter. En dat sluit weer aan op de kernwaarden van Warmteservice.

Lange relaties veranderen

In de werkwijze en waarden hebben Warmteservice en de Jong & Laan veel overeenkomsten. Ze vormen de basis van een duurzame relatie, want zo mag je een samenwerking van ruim 25 jaar betitelen. 

De organisatie maakte onder Theo de Bruin en mede directieleden Frank Hoedemaker en Berry de Bruin een snelle groei door naar MKB+ organisatie. Het bedrijf werd zo groot, dat er behoefte ontstond aan een daarbij passend kantoor. Door de eerdere positieve ervaring met ons kantoor werden de administratieve en samenstelwerkzaamheden bij het toenmalige Horlings neergelegd. “Wij waren in die tijd al een stuk verder op het gebied van automatisering (destijds via Navision), maar als je dat vergelijkt met nu is er sinds die tijd ook weer enorm veel veranderd”, geeft Kees Visser (Partner bij de Jong & Laan) aan.

En dat komt overeen met de ontwikkeling van Warmteservice. De organisatie startte met een magazijn vanuit de kelder van de oprichters schoonmoeder en is nu uitgegroeid tot:

  • 86 vestigingen en ondersteunende divisies, verspreid over heel Nederland. Daarvan zijn er 57 in (al dan niet gedeeltelijk in) eigen beheer en 29 franchises.
  • Er werken inmiddels circa 500 medewerkers, zoals ze zichzelf noemen: warmtesurfers.
  • Het productassortiment voor verwarming is onder meer uitgebreid met sanitair, installatiemateriaal, warmtepompen, elektra, zonnepanelen, laadpalen, airconditioning, ventilatie en dakbedekking.

Gedurende zo’n lange relatie en met dermate grote organisatieontwikkelingen verandert natuurlijk ook de samenwerking. Waar het huidige de Jong & Laan ondersteunde bij de administratie, die toen nog maandelijks in dozen op kantoor werd afgeleverd, verloopt dit nu geautomatiseerd en ontvangt Warmteservice de digitale jaarrekening.

“Warmteservice is een organisatie die enorm in beweging is geweest en nog lang niet uitbewogen is”, aldus huidige directeur Stef van der Hoorn. “Onze langdurige toekomstvisie is naast het voorzien van warmte, ook gericht op het bieden van service en organisatiegroei. In dat opzicht groeien we mee met de ontwikkelingen die de Jong & Laan ook doormaakt. We begrijpen elkaar en de verbreding van het dienstverleningspakket door de aansluiting bij de Jong & Laan komt goed uit. De vragen die je als klant hebt, veranderen en/of worden meer naarmate een organisatie zoals de onze in ontwikkeling is."

Vertrouwen en wederzijds begrip als basis

Kees vult aan dat de basis van deze duurzame relatie inderdaad wederzijds begrip en daarmee vertrouwen is “Onze tak van sport is veel op cijfers gebaseerd, maar een ondernemer werkt in eerste instantie vanuit zijn hart, vanuit een passie.

Onze basiswerkzaamheden bestaan nog steeds uit het samenstellen van jaarrekeningen, het verzorgen van de salarisadministratie en fiscale aangiften. Maar door de constructie met deels eigen en deels franchiseondernemingen, komt ook vaker de vraag van opvolging bij ons terecht. Dan treden we op als familieadviseur en ondersteunen we bij de opvolgingsprocessen of herstructureringen van die onderneming binnen de organisatie.”

Dat maakt het werken voor deze klant heel dynamisch en vraagt soms om snel te schakelen. Een uitdaging die we graag samen aangaan. Daarbij hanteren we een strikte scheiding tussen onze controlewerkzaamheden en de twee samenstelteams (voor de eigen ondernemingen en specifiek voor de franchise) die voor deze klant werken. 

Vanuit beide organisaties zijn veel personen betrokken. De teams weten elkaar onderling goed te vinden. Hetzelfde geldt voor de juiste contactpersonen bij de klant. Ook hier is vertrouwen op elkaars kunde en toewijding het uitgangspunt voor een optimale samenwerking. Daardoor is vestigingsmanager Olaf Boon voornamelijk alleen bezig met daar waar nodig te verbinden. “Bij het werken voor deze klant zijn vertrouwen en snelheid essentieel. Doordat wij de ruimte krijgen om zowel gevraagd als ongevraagd advies te geven en men bereid is om daarin te investeren, bouwen we gezamenlijk aan een professionele organisatie. En dat steeds verder zien ontwikkelen geeft energie.”

Olaf Boon

Vestigingsmanager

"Vertrouwen en snelheid zijn essentieel bij deze klant. Dankzij de ruimte voor advies en de bereidheid om te investeren, bouwen we samen aan een professionele organisatie. Die ontwikkeling geeft energie."

De mens maakt het verschil

Grootaandeelhouder/directeur Theo de Bruin: “Net als bij de Jong & Laan bepalen ook bij ons de mensen het succes. Alleen een tevreden klant wil terugkomen. Een ogenschijnlijk vrij eenvoudig doel, maar met de omvang en verantwoordelijkheid van deze organisatie vraagt het om structuur en inzicht.

Hoewel de organisatie door een duidelijke langetermijnstrategie nauwelijks adhoc of onverwachte veranderingen doorvoert, is er wel behoefte aan structuur en inzicht om continu bij te sturen. Net als bij Olaf is ook voor mij de uitdaging om de verbinding te waarborgen. Dat hele proces van structuur en inzicht verder automatiseren, is een wens/ambitie om mee aan de slag te gaan. Ook daarin zal Soll IT/IT Advies van de Jong & Laan ons ondersteunen. Naast een team van toegewijde accountants en fiscalisten, zien we hier ook geregeld adviseurs op het gebied van personeel, corporate finance, IT Advies en familieadvies voorbijkomen.

Dat laatste geldt niet alleen voor de ontwikkelingen die franchisers doormaken, maar ook voor onszelf. Want inmiddels werkt de derde generatie De Bruin alweer in de organisatie en is het managementteam uitgebreid en versterkt met Stef van der Hoorn als algemeen directeur en Tim Klos als financieel directeur. De familie is nog altijd actief in het bedrijf en net als het bedrijf flink gegroeid. Die combinatie vraagt ook om estate planning. Om die reden hebben wij reeds geruime tijd geleden de derde generatie bij de structuur betrokken. Door de open en betrokken werkwijze is de Jong & Laan volledig op de hoogte en kon het team ons ook op dit gebied goed adviseren."

Zo vormen we als accountants- en adviesorganisatie en ondernemersfamilie een mooi team dat samenwerkt aan het continu ontwikkelen en optimaliseren, richting een duurzame toekomst.

Benieuwd hoe onze samenwerking jouw organisatie kan versterken? Neem gerust contact met ons op.

Dankzij de ruimte voor advies en de bereidheid om te investeren,

bouwen we samen aan een professionele organisatie.

Samen gaan!

  • Accountancy
  • Belastingadvies
  • Familieadvies
  • Corporate finance
  • Personeel
  • IT advies
  • Accountancy

    Je cijfers vertellen je waar je nu staat. Het efficiënt inrichten van de financiële administratie en het samenstellen van de (visuele) jaarrekening zijn de basis. Maar waar wil je naartoe groeien met je organisatie? Samen gaan we van inzicht naar mogelijkheden. Met slimme data-analyses en advies over zaken die ons opvallen.

    Lees meer
  • Belastingadvies

    Belastingzaken maken ongetwijfeld een belangrijk deel uit van je financiële bedrijfsvoering. Je houdt daar graag controle over, ook al is dat best uitdagend. Je onderneming, en ook de fiscale wet- en regelgeving, is continu in beweging. Dit kan kansen bieden, maar vraagt tegelijkertijd ook veel kennis en flexibiliteit.

    Lees meer
  • Familieadvies

    Passie. Inzet. Doorzettingsvermogen. Het zijn de pijlers van menig bedrijf. Wanneer je onderneming een familiebelang is, of je familie bedrijfsbelang, dan heeft ondernemen heel wat meer voeten in de aarde. Privé beslist dan zakelijk regelmatig mee. En ogenschijnlijk rationele beslissingen blijken in de praktijk vaak toch net wat emotioneler uit te pakken dan voorzien.

    Lees meer
  • Corporate finance

    Belangrijke mijlpalen in je ondernemersbestaan? Dan staan onze corporate finance adviseurs voor je klaar. Van fusies en aankopen tot het verkopen van bedrijven. Maar ook als het even wat minder met je onderneming gaat.

    Lees meer
  • Jouw organisatie is ambitieus en kent haar uitdagingen, ook op HR-vlak. Misschien zoek je naar een geschikte aanpak om medewerkers te binden en te boeien of wil je (HR-)processen automatiseren. Welke keuzes maak je dan? Wij helpen je grip te krijgen op deze uitdagingen door middel van toekomstgericht leiderschap: vandaag én morgen de juiste beslissingen nemen voor een toekomstbestendige organisatie.

    Lees meer
  • Datagedreven organisaties presteren beter. Ruwe data wordt omgezet in belangrijke stuurinformatie, die als basis dient voor geautomatiseerde applicatieprocessen, snellere beslissingen en minder inspanning. Met slimme technologieën, zoals data-analyse en data-visualisatie (BI dashboards), wordt data de sleutel voor succesvol én effectief ondernemen in een dynamische wereld.

    Lees meer
Kees Visser
Kees Visser Partner