Arbeids­voorwaarden & -overeenkomsten

Als ondernemer kun je er niet omheen: arbeidsvoorwaarden en -overeenkomsten. Ben je benieuwd of die van jou voldoen aan de huidige wet- en regelgeving? Of wil je weten of je voorwaarden interessant (genoeg) zijn voor potentiële werknemers? Wij kijken graag met je mee!
Neem direct contact op

Fundament HR-beleid

De arbeidsvoorwaarden en -overeenkomsten van je organisatie moeten het fundament zijn van je HR-beleid. Wanneer zaken duidelijk vastgelegd zijn, weten zowel jij als de werknemer wat van elkaar verwacht kan en mag worden.

Maar kloppen de overeenkomsten en voorwaarden juridisch (en fiscaal) wel of zijn ze misschien nog beter vast te leggen? Anders gezegd: is alles conform de wet- en regelgeving? En zijn de arbeidsvoorwaarden en -overeenkomsten zo vastgelegd dat mensen daardoor voor jouw organisatie willen kiezen?

Samen kijken we waar voor jouw organisatie kansen liggen om de arbeidsvoorwaarden en -overeenkomsten optimaal in te zetten, passend binnen jouw strategie.

Waar wij je mee kunnen helpen

Wij helpen je bijvoorbeeld graag met:

  • Een beoordeling van de huidige arbeidsovereenkomsten en -voorwaarden;
  • Het opstellen van een personeelshandboek. 
  • Het benutten van kansen om vernieuwend en onderscheidend te zijn, maar ook voor jullie als organisatie - indien mogelijk - zo fiscaal aantrekkelijk mogelijk; 
  • Het harmoniseren van de arbeidsvoorwaarden én de invoering hiervan.
medewerker de jong en laan

Bedrijfsovername of fusie?

Wil je een bedrijf overnemen of hiermee fuseren? Dan is de kans groot dat dit bedrijf andere arbeidsvoorwaarden kent dan jouw organisatie. Vanzelfsprekend is het belangrijk deze arbeidsvoorwaarden te kennen. Een due dilligence-onderzoek, voorafgaand aan de overname of fusie, is dan ook belangrijk. Vervolgens ontstaat echter de vervolgvraag: hoe kun je deze arbeidsvoorwaarden (het beste) integreren in jouw organisatie? Of wil je ze liever harmoniseren?

Harmoniseren

Harmoniseren is vaak het moment om het gehele pakket arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen en in lijn te brengen met de bedrijfsdoelstellingen.

Een harmonisering kan echter complex zijn. Dit speelt vooral wanneer sprake is van een juridische zogenoemde overgang van onderneming. Het heeft te maken met het feit dat de medewerker automatisch op de loonlijst van de overnemende partij, inclusief alle bestaande arbeidsvoorwaarden, komt te staan.

Het is mede daarom essentieel een harmonisatietraject goed vorm te geven. Stap 1 hierbij is het in kaart brengen van de arbeidsvoorwaarden, zowel inhoudelijk als financieel. Vervolgens bekijk je welke arbeidsvoorwaarden door medewerkers als belangrijk of gevoelig worden ervaren en heb je hier oog voor, zodat met deze kennis een nieuw totaalpakket kan worden vastgesteld.

Implementeren totaalpakket

Maar hoe implementeer je daarna dit nieuwe totaalpakket in de organisatie? Sowieso is goede communicatie essentieel. En zorg voor betrokken medewerkers. Om die reden is het belangrijk op voorhand al na te denken over hoe je de medewerkers betrekt bij dit proces. Is het misschien goed om ze actief te laten participeren of is sprake van een ondernemingsraad?

Wij adviseren en begeleiden je in het gehele traject. Daarbij kan je rekenen op onze zorgvuldige aanpak, waarbij een transparant, marktconform arbeidsvoorwaardenpakket en tevreden medewerkers voorop staan.

Samen gaan we ervoor

Cindy Notkamp
Cindy Notkamp Senior jurist arbeidsrecht Meer over Cindy
Juliëtte Röben
Juliëtte Röben Senior jurist arbeidsrecht Meer over Juliëtte
Marjoleine van de Werfhorst
Marjoleine van de Werfhorst Senior jurist arbeidsrecht Meer over Marjoleine
Amy Gehring
Amy Gehring Senior jurist arbeidsrecht Meer over Amy
Joanne Wesselo
Joanne Wesselo Senior jurist arbeidsrecht Meer over Joanne
Leonie Pongers
Leonie Pongers Specialist loonheffingen Meer over Leonie
Natasja Pierik
Natasja Pierik Senior HR adviseur Meer over Natasja
Gijsbert Hoek
Gijsbert Hoek Senior HR adviseur Meer over Gijsbert

Workshop flexibele arbeidsvoorwaarden

Werknemers stellen steeds hogere eisen. Ze willen graag de regie hebben over hun eigen arbeidsvoorwaarden. Hoe kun je met je organisatie inspelen op deze ontwikkeling? In deze workshop worden de verschillende mogelijkheden besproken maar ook de directe gevolgen hiervan. Denk aan het optimaliseren van de verschillende werkwijzen maar ook de manier waarop dit fiscaal voordelig kan.

Naar workshop
medewerkers de jong en laan

Vragen? Stel ze!

Neem contact op door het onderstaande formulier in te vullen