Zo bind je werknemers aan de organisatie [3 factoren]

"Mijn medewerkers mogen blij zijn dat ze hier mogen werken"

"Mijn medewerkers mogen blij zijn dat ze hier mogen werken. Prima salaris en als ze ziek zijn betaal ik  gewoon door. Ze komen om half negen binnen, gaan eerst eens lekker aan de koffie, verwachten dat de verwarming op tijd is aangezet en kijken geregeld op hun smartphone.

Regelmatig vragen ze om meer salaris, maar als ik hen vraag om een stapje extra krijg ik een gepeperde brief van de vakbond." 

Herken je dit in jouw eigen bedrijf? Als het antwoord ja is, loop je een groot risico.

Harold Schenk
Harold Schenk

In de afgelopen 10 jaar ging het slecht met de economie. Banken hielden de hand op de knip en er werd niet meer geïnvesteerd. De werkloosheid steeg ieder jaar. Verreweg de meeste mensen met een baan bleven zitten en hielden zich koest.

Maar de tijden zijn veranderd. We zijn officieel uit de crisis en er is een hoop achterstallig onderhoud. Er wordt weer geïnvesteerd en het geld rolt als voor 2008.

"Het salaris is al lang geen reden meer om te blijven"

Medewerkers zien dat. Smartphones bliepen continu als er een nieuwe vacature binnenkomt. En voor je het weet, sta je met een portefeuille vol orders maar te weinig mensen om het werk uit te voeren.

Hoe kan ik mijn mensen vasthouden?

Deze vraag komen wij de laatste tijd veelvuldig tegen bij ondernemers. Door betere arbeidsvoorwaarden? Door meer salaris? Hogere salarissen dan bij de concurrent?

Uit onderzoek blijkt dat salaris wel van een voldoende acceptabel niveau moet zijn.  Voor mensen die niet gelukkig zijn - die weten dat ze zo een andere baan hebben - is dit in de meeste gevallen geen reden om te blijven.

Maar hoe bind je ze dan aan de organisatie? Door hen erkenning, perspectief en succes te bieden.

1. Erkenning aan medewerkers

Erkenning in de vorm van aandacht voor persoonlijke kwaliteiten. Tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek de nadruk leggen op wat goed gaat en benoemen waar ze sterk in zijn.

Dát juist verder benutten; hen daarop complimenteren en creatief omgaan met zaken waar ze minder goed in zijn. Bepaalde werkzaamheden bij een andere collega neerleggen omdat die dat van nature wel goed doet.

Denk aan die creatieve engineer, die altijd met mooie, out-of-the-box ontwerpen komt. Deze man denkt divergerend. Heeft zijn mind open staan. Zo'n creatieve geest moet je niet belasten met saaie productadministratie. Koppel deze Willie Wortel aan een collega die convergerend denkt, die denkt in processen en structuren. Want deze man (of vrouw) is meer van de punten en de komma's. Is misschien meer het type dat altijd op de rem trapt.

Waarom? Omdat hij/zij de risico's ziet. Koppel je dergelijke types aan elkaar dan heb je twee mensen die elkaar kunnen versterken.

Erkenning dus van ieders persoonlijke eigenschappen. En dat wordt gewaardeerd.

2. Perspectief bieden

"Ik blijf bij dit bedrijf omdat ik in een ontwikkeltraject zit. Van junior naar senior. Er ligt een ontwikkelplan waarin ik gedurende de komende vijf jaar vaktechnische cursussen doe, mijn vaardigheden ontwikkel, beurzen bezoek en kennishouder ben van onze productgroep X. Ik verzorg workshops aan collega's en klanten en leid projectgroepen gericht op innovatieve doorontwikkeling van het product."

Dit is de situatie waar we naar toe moeten. Deze medewerker voelt zich helemaal thuis omdat hij in een traject zit en duidelijk zijn rol in de toekomst van het bedrijf ziet. Deze medewerker zal niet snel naar de concurrent gaan.

Tenzij het ontwikkeltraject doorlopen is, of een verandering in zijn ambitie door de leidinggevende niet snel genoeg wordt opgepikt.

3. Met succes bijdragen aan doelen

Het werkt in het algemeen sterk motiverend als je binnen jouw functie een bijdrage kan leveren aan een bedrijfsdoelstelling. Een doelstelling die je kunt bereiken met jouw inzet en kwaliteiten. Deze doelstelling moet binnen afzienbare tijd te behalen zijn.

"De doelstelling moet binnen afzienbare tijd te behalen zijn"

Denk aan het verkrijgen van een order, of het binnen de tijd afleveren van een product. Of het lanceren van een nieuw product. Zo'n doelstelling moet bij voorkeur een afgeleide zijn van een bedrijfsdoelstelling.

Het met elkaar overeenkomen van een persoonlijke of teamdoelstelling zorgt ervoor dat de focus van de medewerker binnen het bedrijf blijft. En dat is wat we willen.

Zo bind je werknemers

Deze drie factoren, erkenning, perspectief en succes, zijn van cruciaal belang om jouw werknemers in een aantrekkende markt vast te houden. Daar hoort een bedrijfscultuur bij die zich kenmerkt door vertrouwen, delen van informatie en er voor elkaar zijn.

Herken je jezelf en jouw onderneming in bovenstaand verhaal? Wil je de binding met jouw medewerkers versterken? Vraag me (of je contactpersoon) gerust naar de cursus Motiverend Leiderschap. Een interactief programma gericht op een stijl van leiderschap die medewerkers motiveert en hen bindt aan jouw bedrijf.

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren