Zo bind je werknemers aan de organisatie [3 factoren]

Er zijn 3 factoren die van cruciaal belang zijn om werknemers vast te houden. Want enkel betere arbeidsvoorwaarden of meer salaris zijn geen reden meer om te blijven. Ik vertel je er meer over in deze blog.

Herkenbaar?

"Mijn medewerkers mogen blij zijn dat ze hier mogen werken. Ze krijgen een prima salaris en als ze ziek zijn, betaal ik ze gewoon door. Ze komen om half negen binnen, gaan eerst eens lekker aan de koffie, verwachten dat de verwarming op tijd is aangezet en kijken geregeld op hun smartphone. Regelmatig vragen ze om meer salaris, maar als ik hen vraag om een stapje extra krijg ik een gepeperde brief van de vakbond."

Herken je dit in jouw eigen bedrijf? Als het antwoord ja is, loop je een groot risico.

Tekorten sinds 2008

Na de crisis in 2008 steeg de werkloosheid ieder jaar. Verreweg de meeste mensen met een baan bleven zitten en hielden zich koest.

Maar de tijden zijn veranderd. Ondanks dat we nu in een nieuwe crisis zijn beland, is er op dit moment nog steeds een tekort aan vakmensen en jonge high potentials.

Het salaris is al lang geen reden meer om te blijven.

Juist in de huidige tijd van onrust zoeken mensen zekerheid. Er wordt vandaag de dag veel gereflecteerd: ben ik in mijn dagelijkse leven wel bezig met de dingen die ik belangrijk vind? Juist nu is het binden en boeien van mensen van groot belang. En daar is een bepaalde vorm van leiderschap voor nodig.

Harold Schenk
Harold Schenk Senior HR adviseur

Hoe kan ik mijn mensen binden? [3 factoren]

Deze vraag komen wij de laatste tijd veelvuldig tegen bij ondernemers. Kan dit door betere arbeidsvoorwaarden of meer salaris te bieden? Of hogere salarissen dan bij de concurrent?

Uit onderzoek blijkt dat salaris wel van een voldoende acceptabel niveau moet zijn. Voor mensen die niet gelukkig zijn - die weten dat ze zo een andere baan hebben - is dit in de meeste gevallen geen reden om te blijven.

Maar hoe bind je ze dan aan de organisatie? Door hen het volgende te bieden:

  1. Erkenning
  2. Perspectief
  3. Succes

1. Erkenning aan medewerkers

Erkenning in de vorm van aandacht voor persoonlijke kwaliteiten. Tijdens het jaarlijkse beoordelingsgesprek de nadruk leggen op wat goed gaat en benoemen waar ze sterk in zijn. Dát juist verder benutten; hen daarop complimenteren en creatief omgaan met zaken waar ze minder goed in zijn. Bepaalde werkzaamheden bij een andere collega neerleggen omdat die dat van nature wel goed doet.

Denk aan die creatieve engineer, die altijd met mooie, out-of-the-box ontwerpen komt. Deze man denkt divergerend. Heeft zijn mind open staan. Zo'n creatieve geest moet je niet belasten met saaie productadministratie.

Koppel deze Willie Wortel aan een collega die convergerend denkt, die denkt in processen en structuren. Want deze man (of vrouw) is meer van de punten en de komma's. Is misschien meer het type dat altijd op de rem trapt.

Waarom? Omdat hij/zij de risico's ziet. Koppel je dergelijke types aan elkaar, dan heb je twee mensen die elkaar kunnen versterken. Erkenning dus van ieders persoonlijke eigenschappen. Dát wordt gewaardeerd.

2. Perspectief bieden

"Ik blijf bij dit bedrijf omdat ik in een ontwikkeltraject zit. Van junior naar senior. Er ligt een ontwikkelplan waarin ik gedurende de komende vijf jaar vaktechnische cursussen doe, mijn vaardigheden ontwikkel, beurzen bezoek en kennishouder ben van onze productgroep X. Ik verzorg workshops aan collega's en klanten en leid projectgroepen gericht op innovatieve doorontwikkeling van het product."

Dit is de situatie waar we naar toe moeten. Deze medewerker voelt zich helemaal thuis omdat hij in een traject zit en duidelijk zijn rol in de toekomst van het bedrijf ziet. Deze medewerker zal niet snel naar de concurrent gaan.

Tenzij het ontwikkeltraject doorlopen is, of een verandering in zijn ambitie door de leidinggevende niet snel genoeg wordt opgepikt.

3. Met succes bijdragen aan doelen

Het werkt in het algemeen sterk motiverend als je binnen jouw functie een bijdrage kan leveren aan een bedrijfsdoelstelling. Een doelstelling die je kunt bereiken met jouw inzet en kwaliteiten. Deze doelstelling moet binnen afzienbare tijd te behalen zijn.

De doelstelling moet binnen afzienbare tijd te behalen zijn.

Denk aan het verkrijgen van een order, of het binnen de tijd afleveren van een product. Of het lanceren van een nieuw product. Zo'n doelstelling moet bij voorkeur een afgeleide zijn van een bedrijfsdoelstelling.

Het met elkaar overeenkomen van een persoonlijke of teamdoelstelling zorgt ervoor dat de focus van de medewerker binnen het bedrijf blijft. En dat is wat we willen.

Extra: heb je hier wel eens aan gedacht?

Bij binding in de vorm van een financiële beloning wordt vaak gedacht aan een salaris(verhoging) of een bonus. Maar er bestaan ook beloningsvormen waarbij medewerkers de mogelijkheid krijgen om te participeren in de onderneming. Wat zijn deze mogelijkheden en wat betekenen ze voor jouw organisatie? 

Naar beloningsvormen
medewerker de jong en laan

Zó bind je werknemers

De 3 factoren zijn van cruciaal belang om jouw werknemers in een aantrekkende markt vast te houden. Daar hoort een bedrijfscultuur bij die zich kenmerkt door vertrouwen, delen van informatie en er voor elkaar zijn.

Wil je de binding met jouw medewerkers versterken? Neem gerust contact met mij op, ik help je graag verder!