GmbH oprichten: 5 stappen
Hieronder worden 5 stappen benoemd die genomen moeten worden op een GmbH te starten.
1. Opstellen oprichtingsakte/Gesellschaftsvertrag
De Duitse notaris zal een concept van de oprichtingsakte/Gesellschaftsvertrag van de GmbH opstellen. Deze wordt vervolgens ondertekend door de betreffende aandeelhouders. Voor het oprichten van een Duitse GmbH en het opstellen van het Gesellschaftsvertrag heeft de Duitse notaris in ieder geval de volgende gegevens nodig:
- Firmanaam van de GmbH.
- Doelstellingen/doelomschrijving van de GmbH.
- Het vestigingsadres van de GmbH.
- Een opgaaf van wie Geschäftsführer (directeur) in Duitsland wordt of worden. De Geschäftsführer mag geen rechtspersoon zijn, maar moet een natuurlijk/privépersoon zijn. De notaris heeft een kopie van een geldig legitimatiebewijs van deze Geschäftsführer nodig.
- Wie wordt de aandeelhouder van de GmbH? Van de aandeelhouder (BV of natuurlijk persoon) zal ook nog nadere informatie moeten worden aangeleverd.
- Een opgaaf van de hoogte van het in Duitsland te storten stamm-/ aandelenkapitaal. Het in Duitsland minimaal te storten aandelenkapitaal bedraagt € 25.000.
2. Openen bankrekening en storting
Als het Gesellschaftsvertrag is opgesteld, kan met een bank (bijvoorbeeld de Volksbank in Gronau) een afspraak worden gemaakt voor het openen van een bankrekening waarop het stamm-/aandelenkapitaal moet worden gestort.
3. Verklaring naar Duitse notaris
Als de storting op de bankrekening gebeurd is, zal de bank hiervan een verklaring afgeven en deze verklaring naar de Duitse notaris sturen.
4. Inschrijving Duitse handelsregister
Als de Duitse notaris over de bankverklaring beschikt, kan de GmbH worden ingeschreven in het Duitse handelsregister van het betreffende Amtsgericht (kantongerecht). Als dit, en publicatie van de oprichting van de GmbH is afgerond, is de GmbH opgericht.
5. Aanmelding Duitse Belastingdienst en gemeente
De GmbH zal ook bij de Duitse Belastingdienst en betreffende gemeente moeten worden aangemeld.