Samen gaan! Met je adviseur ambities waarmaken

Als je personeel zich over de grens bevindt, dan brengt dat vragen met zich mee. De fiscale en arbeidsrechtelijke regels verschillen bovendien per land. Wij helpen je met het beantwoorden van vragen voor jou én je werknemer(s).

Personeel over de grens

Je organisatie beperkt zich niet tot onze landsgrenzen, waardoor je werknemers zich steeds vaker in het buitenland bevinden. Bijvoorbeeld om te werken aan een grensoverschrijdend project, detachering naar een internationaal concernonderdeel of om bij een buitenlandse klant op locatie te werken. Het kan ook zijn dat je zelf buitenlandse medewerkers in dienst hebt of wilt aannemen.

Verplichtingen

Voor personeel dat over de grens werkt, gelden aanvullende verplichtingen. Dit heeft gevolgen voor de belastingheffing en sociale verzekeringen. Niet alleen voor je werknemers, maar ook voor jou als werkgever. Daarnaast gelden er ook verschillende verplichtingen voor het arbeidsrecht.

Aan het niet voldoen van deze verplichtingen kunnen (financiële) consequenties zitten voor jou als werkgever. Belangrijk dus om je verplichtingen goed in kaart te brengen. Je kunt dan denken aan:  

  • Vergunningen en meldplichten bij het uitzenden van personeel.
  • Sociale verzekeringsverplichtingen bij het grensoverschrijdend werken.
  • Het aanvragen van A1-verklaringen.
  • Het naleven van de juiste regels op het gebied van belastingen en arbeidsrecht.
  • Het opstellen van salary splits als in meerdere landen wordt gewerkt.

Veelgestelde vragen

Wij helpen je graag met nieuwe inzichten, tips en alle uitdagingen die komen kijken bij personeel over de grens. Je kunt dan denken aan vraagstukken zoals:

  • Wat voor contract is van toepassing voor mijn werknemers in het buitenland?
  • Waar moeten wij op letten bij langdurige detacheringen?
  • Blijft het Nederlandse arbeidsrecht van toepassing tijdens het werken in het buitenland?
  • Blijven wij loonbelasting inhouden en afdragen voor onze uitgezonden werknemer?
  • In welk land moet ons bedrijf belasting en/of sociale zekerheidspremies betalen?
  • Wat regelt een belastingverdrag voor het loon van onze uitgezonden werknemer?
  • Wat houdt de 183-dagenregeling in?
  • Welke rechten en uitkeringen zijn van toepassing in geval van ziekte of ontslag?
  • Blijft de pensioenopbouw voor mijn werknemer(s) doorlopen?

Wij maken graag kennis met jou

Heb je een (internationaal) vraagstuk? Of wil je weten waar je zoal rekening mee moet houden wannneer je personeel zich over de grens bevindt? Samen kijken we naar de mogelijkheden voor jouw onderneming. 

Neem contact op