Je HR administratie automatiseren:
zo doe je dat

Automatiseren… Dat kost me te veel tijd, daar snap ik toch niets van of ik heb geen zin om me daar helemaal in te verdiepen. Het zijn de meest gehoorde argumenten van ondernemers om niet te automatiseren. Allen komen ze daar naderhand op terug. Want het automatiseringsproces kan juíst heel overzichtelijk en laagdrempelig zijn.

HR administratie automatiseren

De 4 stappen die ondernemer Eva zette, bewijzen het. De ‘onbekende apensoort’ heeft haar veel opgeleverd. De stappen zijn als volgt:

  1. Bekijk of je de huidige systemen optimaal benut
  2. Onderzoek koppelingen tussen systemen
  3. Inventariseer behoeftes voor een nieuw systeem
  4. Maak keuze(s) voor optimaal inzicht

Over Eva

Eva is ondernemer in hart en nieren, heeft een goedlopende kledingzaak en 8 werknemers in dienst. Het zakelijk geluk lacht haar toe. Maar er is ook een keerzijde.

Eva is talloze uren kwijt aan het up-to-date houden van personele gegevens in systemen van de arbodienst, verzuimverzekeraars en pensioenfondsen. Daarnaast vergt het maken van de personele roosters in een eigen Excelsheet ook veel tijd.

En dan hebben we het nog niet gehad over het bijhouden van de salarisadministratie, waaronder het bijhouden van de overuren en de maandelijkse mutaties voor de periodieke verloning. De maat was vol.

Eva ging met mij om tafel. Ik gaf haar het advies om de vier stappen te volgen. 

Cato Visser
Cato Visser Junior IT consultant
Specialist op het gebied van Power BI & Power Automate
Met mijn financiële achtergrond en ervaring in procesautomatisering binnen HR, financiën en operationele zaken, ben ik in staat om goed mee te denken met de klant en efficiënte oplossingen te vinden om terugkerende handelingen te automatiseren. Ik geloof dat alles makkelijker kan en ik maak gebruik van tools als Power BI en Power Automate om dat te realiseren. Elke klant is anders en heeft unieke behoeften, samen werken we aan het creëren van efficiënte en succesvolle oplossingen!
Neem contact op

Bekijk of je de huidige systemen optimaal benut

Voordat je nieuwe systemen implementeert, is het verstandig om te kijken wat er in de huidige systemen nog effectiever en geautomatiseerd kan worden. Het mooie hieraan is dat je met relatief weinig moeite een grote slag kunt slaan.

Zo zien we bijvoorbeeld soms bij klanten terug dat ze het systeem HR & Salaris Online (HRSO) niet volledig benutten. Denk bijvoorbeeld aan de modules voor verlof en verzuim. Echter kan het je ontzettend veel voordelen opleveren!

Misschien maak je al gebruik van het HR-dashboard. Dit dashboard helpt je om je administratie op orde te krijgen, omdat het snel inzichtelijk is welke data wel en niet goed opgeslagen is. Wanneer je 'lege velden' ziet in het dashboard, weet je dat er nog werk aan de winkel is om het een en ander inzichtelijk te krijgen.

Ben je benieuwd naar alle stappen? Download dan gratis de onderstaande whitepaper.

Whitepaper
HR administratie

Automatiseren… Dat kost te veel tijd, daar snap ik toch niets van of ik heb geen zin om me daar helemaal in te verdiepen. Lees hoe je in slechts 4 stappen tijd bespaart op je HR administratie!