Webshop Fashcom won tijd en inzicht door automatisering in de administratie

Fashcom is een online fashion bedrijf, gevestigd in Nijverdal en Amsterdam. Ze groeien enorm, dan is het van belang dat je administratie bij is en systemen aan elkaar gekoppeld zijn.

De Jong & Laan zette een volledig geautomatiseerde administratie op, met behulp van SmartBooqing. Zo kreeg fashcom volop inzicht en wonnen ze heel wat tijd! 

Maaike Grevinga
Maaike Grevinga Relatiebeheerder

Verschillende fashion webshops

De strategie van fashcom begint met kwaliteit, service en plezier. Ze zijn het afgelopen jaar hard gegroeid met verschillende fashion webshops en portals. Eens zien hoe het er in Nijverdal aan toe gaat!

Jeroen, vertel eens over fashcom!

Jeroen: In 2011 zijn we gestart met boxers.nl. In de loop der jaren zijn daar een aantal andere shops bijgekomen: sokken.nl, zwembroeken.nl en shirts.nl.

"Waar we voorheen per kwartaal een rapportage kregen, is nu maandelijks inzichtelijk welke cijfers er zijn."

Zo hebben we eigenlijk in de loop der jaren een behoorlijke groei doorgemaakt.

En we zijn ook met andere categorieën begonnen. Vooral om volume te creëren. Om zo betere afspraken te kunnen maken met onze leveranciers, maar ook met Post NL, etcetera.

De ontwikkeling

Welke ontwikkeling maakt fashcom door?

Jeroen: We maken de ontwikkeling door dat we zelf zijn gestart met onze eigen buitenlandse webshops. In België: boxers.be en sokken.be.

En daarnaast beginnen marketplaces ook een steeds belangrijkere rol te spelen, zoals Amazon in Duitsland, maar ook een Bol.com in Nederland.

En hoe speelt de Jong & Laan hierin een rol voor jullie?

Jeroen: Ja, in een groeiende organisatie komen veel nieuwe vraagstukken voor. Waar we voorheen misschien per kwartaal een rapportage kregen, hebben we nu maandelijks inzichtelijk welke cijfers er zijn en we kunnen daarop sturen.

Het werken voor fashcom

Jeroen en Maaike nemen de jaarrekening door

Maaike, hoe ervaren jullie het werken voor fashcom?

Maaike: Fashcom is een erg mooi en jong bedrijf. Een belangrijke speler op het gebied van e-commerce. Daarnaast is het gewoon mooi om te ervaren dat je aan de ene kant bezig bent om de processen te optimaliseren en aan de andere kant om te zien dat als je een bestelling plaatst, alles vlekkeloos verloopt.

Waarin ondersteunen jullie fashcom?

Maaike: Voor fashcom stellen we de jaarrekening samen, stellen we de aangifte vennootschapsbelasting en omzetbelasting op. En daarnaast verzorgen we voor hun ook de administratieve dienstverlening. Dat is gewoon het voordeel van het werken met een multidisciplinair team.

Geautomatiseerde administratie

Wat zijn de issues die jullie tegenkwamen?

Maaike: Toen fashcom klant werd, zagen we dat de administratie niet volledig bij was. Ze werkten met verschillende systemen die eigenlijk niet aan elkaar gekoppeld waren, waardoor het inzicht ontbrak en er ook geen managementinformatie was.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Maaike: We hebben voor fashcom een geautomatiseerde administratie opgezet, met behulp van SmartBooqing. De facturen die ze op papier ontvangen of de eventuele bonnetjes kunnen ze met behulp van de app insturen.

Vervolgens verwerkt SmartBooqing de facturen eigenlijk geheel automatisch. En dat scheelt gewoon heel veel tijd. Daarnaast kun je facturen ook altijd makkelijk digitaal weer terugzien.

Wat brengt dit jullie organisatie?

Jeroen: Door de samenwerking met de Jong & Laan kunnen wij ons focussen op de dingen waar wij goed in zijn en kunnen zij ons helpen met de dingen waar zij goed in zijn.

Wij krijgen goede rapportages, we werken met SmartBooqing, waarmee we makkelijk betalingen en dergelijke kunnen inplannen. In Comandi krijgen we enorm gedetailleerde rapportages, waarop wij ook weer kunnen sturen als management.

De samenwerking

Wat kenmerkt jullie samenwerking?

Antw Maaike: We hebben een hele fijne samenwerking. In het begin, in 2017, was deze samenwerking wat intensiever. Toen moesten er verschillende processen opgestart worden. Nu lopen die processen inmiddels allemaal goed geautomatiseerd.

En zien we ook dat er meer inzicht is in de cijfers bij fashcom. Als er kleine vragen zijn, dan hebben we dagelijks via de mail, dan wel telefonisch, contact.

Antw Jeroen: Ze zijn lokaal, ik heb één contactpersoon: Maaike. We hebben enorm veel contact en zij regelt de juiste specialisten als die moeten aanschuiven. Een ontzettend plezierige samenwerking!

Bekijk hieronder de video over de samenwerking met fashcom.

Video | fashcom

Is er in uw administratie ook nog een slag te maken?!