Klantcase Brekr

Ruim € 90.000 binnenhalen met de WBSO subsidie; het kan! De WBSO subsidie helpt Brekr letterlijk op weg.

De juiste subsidies helpen Brekr letterlijk op weg!

Höken, brek’n en angoan. Mensen uit de Achterhoek kennen deze termen. De ‘brekker’ is die jonge, onbevangen, stoere vent, die vroeger kattenkwaad uithaalde. Een boef van het sympathieke soort. Bij dat imago hoort ook een stoere brommer.

Deze vaak rokende en stinkende brommer, wordt nu vervangen voor een meer hedendaagse en milieuvriendelijke uitvoering. Cata subsidieadvies ondersteunt start-up Brekr onder andere met de WBSO subsidie, waardoor deze vooruitstrevende machine in 2020 de weg op is gegaan.

Van een idee naar werkelijkheid

'Hey Jasper, een elektrische brommer, maar dan eerlijk en Achterhoeks. Dat moeten we toch kunnen cheffen.’ Dit bericht stuurde oprichter, strateeg en commercieel verantwoordelijke Niels Willems via sms naar Jasper Hagedoorn, Brekr medeoprichter en technisch verantwoordelijke. Het berichtje bleek achteraf de start van Brekr.

De twee mannen kennen elkaar sinds 2006. Jasper, eerder productontwikkelaar bij een bekende fietsfabrikant, brengt de technische achtergrond in en Niels denkt na vanuit zijn rol als commerçant en ondernemer over merk en commerciële trajecten.

Subsidieadviseur Leander Popken heeft een werkverleden met Niels, waardoor de link met hem snel was gelegd. “We zijn een start-up met grijze haren”, zegt Niels lachend.

Na het sms’je planden ze in 2017 een brainstorm. Het idee en geloof was er en groeide naarmate de eerste schetsen door de vader van Jasper werden vertaald naar echte prototypes. Hij speelt uiteindelijk een cruciale rol in de voortgang van de start-up, omdat hij de ideeën en schetsen direct vertaalt naar de 3D werkelijke situatie. Inmiddels werken er acht mensen aan de ontwikkeling van de Brekr.

Vooruitstrevendheid

De Brekr, een volledig elektrische brommer.

Wil je opvallen en onderscheidend zijn, stoer en hip tegelijk? Dan past de Brekr bij jou. Ook al ligt de oorsprong in de Achterhoek, de doelgroep bevindt zich voornamelijk in de meer westelijk gelegen steden. De Brekr past helemaal bij de hedendaagse, vooruitstrevende consument.

Volledig elektrisch, lichtgewicht door hightech kunststof en aluminium gebruik, schijfremmen, volledig geveerd en de hub-motor geeft een hoge actieradius. De onderscheidende brommer is niet onopgemerkt gebleven. Door mooie publicaties, het winnen van de publieksprijs van GIO (Goed Industrieel Ontwerp) op de Dutch Design Week en aanwezigheid op bijvoorbeeld de autosalon Brussel, neemt de vraag toe, ook buiten Nederland. Er is zelfs al een lijst met 300 inschrijvingen voor de eerste afnames.

“Een mooie bevestiging, maar we hollen onszelf niet voorbij. We willen kwaliteit en service garanderen, dus we pakken het gefaseerd aan” zegt Niels. Jasper vult hem daarop aan: “Het fabrikantennummer is rond, de Brekr wordt getest bij de RDW en we bereiden de productie voor.”

Subsidiepotjes

Krijgen ze groen licht, dan volgt de productie en assemblage. Deze stap moet natuurlijk ook worden gefinancierd. Naast de investeerders biedt Cata subsidieadvies hulp bij het aanspreken van de juiste subsidiepotjes om deze ondernemers op weg te helpen.

Gedurende het gesprek zie je de meerwaarde van een subsidieadviseur. De enthousiaste ondernemers praten honderduit over wat er allemaal nog moet gebeuren. Tegelijkertijd draaien bij Leander de radertjes op volle toeren. In zijn hoofd legt hij linkjes tussen de informatie die hij opvangt en de ruim 1.500 subsidies die Nederland rijk is. Waar de ondernemer door de bomen het bos niet meer ziet, ziet hij juist mogelijkheden.

Hij hoort de mannen over de plannen om na de Nederlandse en Belgische markt, verder Europa in te trekken. Europese regelingen worden dan interessant, zoals de INTERREG of Horizon 2020 SME. De heren plannen direct een afspraak om de status van een lopende subsidie door te nemen en mogelijkheden te bespreken.

Want naast het in kaart brengen van optionele subsidies, neemt Leander ook de uitvoering op zich. “Er zijn zoveel regeltjes en deadlines waar de ondernemer zich aan moet houden”, zegt Leander.

“Het is productiever om dat over te nemen, zodat zij zich volledig richten op de productie en uitrol. Eerder hebben we gebruikgemaakt van de WBSO. Helaas werden we voor de MIT tijdens het haalbaarheidsonderzoek uitgeloot, maar nu zijn we volop in de weer voor een subsidie voor ondernemers in de Achterhoek", licht hij toe.

Hij vult aan: "En omdat ze nu van startende ondernemer naar producerende ondernemer gaan, zijn er valorisatie-regelingen die we kunnen aanspreken. Regelingen die Brekr ondersteunen bij het omzetten van hun innovatieve idee naar het produceren van de echte toepassing. Er liggen zeker nog veel kansen.”

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Geslaagde aanvragen

“Zelf weten we zo langzamerhand ook wel wanneer subsidiemogelijkheden zich voordoen, maar het uitzoeken vraagt veel tijd. Leander vertelt ons niet alleen wat misschien mogelijk is, maar ook wat realistisch is, zodat we energie steken in een gerichte aanvraag”, zegt Jasper.

Niels vult hem aan: “Natuurlijk snappen we dat niet altijd alle aanvragen lukken, maar tot nu toe zijn de meeste geslaagd. Ook helpt Leander ons bij alle werkzaamheden rondom het aanvragen en registratie die bij subsidies komen kijken.

Bij de WBSO subsidie regelde hij bijvoorbeeld dat niet alleen onze ontwikkeluren, maar ook de gemaakte kosten en investeringen ten behoeve van de ontwikkeling werden opgevoerd. Uiteindelijk wisten we daardoor in 2019 ruim € 50.000 binnen te halen, en in 2020 én 2021 zelfs ruim € 90.000. Een perfecte stimulering voor onze ontwikkeling! Daarbij gingen we, door de hulp van Cata, in 2020 zelfs fluitend door de WBSO controle heen."

Duurzaamheid: geen USP, wél een randvoorwaarde

Bij de USP’s van Brekr ligt niet de nadruk op het milieu, dat is eerder een randvoorwaarde. “Dat vinden wij niet heel erg sexy om je merk op te bouwen. Wij maken gewoon een toffe functionele toepassing”, aldus Niels en Jasper.

“Met de Brekr ben je sneller door het verkeer dan met de auto. Dat het stoere voertuig ook nog een bijdrage levert aan de CO2- en geluidsreductie, sluit natuurlijk heel goed aan bij de duurzame identiteit van de hedendaagse consument."

Leander reageert met enthousiasme: “Brekr is een uitdagend bedrijf om voor te werken, het is mooi dat we met Cata subsidieadvies een bijdrage kunnen leveren om deze stoere brommer de weg op te krijgen!”

Heeft u nog vragen of bent u benieuwd welke (WBSO) subsidiekansen er voor u zijn? Neem gerust contact met ons op of download hieronder de whitepaper.

WBSO checklist

U bent vast benieuwd of u in aanmerking komt voor WBSO. Kunt u het volgende al afvinken? 

  •  U houdt zich bezig met innovatie. 
  •  U heeft eigen personeel dat zich bezighoudt met innovatie. 

In deze whitepaper nemen wij u mee in de volledige checklist, waardoor u snel te weten komt of u mogelijk in aanmerking komt voor WBSO.