Meer veiligheidssystemen verplicht in vracht- en bestelauto

Er worden steeds meer technieken en systemen ontwikkeld om bestelauto’s en vrachtauto’s veiliger te maken. Hierdoor verandert de wetgeving ook continu en worden veiligheidssystemen, die eerst optioneel waren, verplicht gesteld.

Bestelauto's

Een deel van de systemen om voertuigen veiliger te maken vallen onder de noemer ADAS. Dat staat voor Advanced Driver Assistance Systems (geavanceerde rij-assistentiesystemen). Een aantal van deze systemen wordt binnenkort verplicht gesteld voor bestelauto’s. Het gaat onder meer om een:

  • Geavanceerd noodremsysteem (AEBS)

AEBS scant de omgeving met behulp van radar en/of camera’s, en aan de hand van de input activeert het systeem zelf bij lagere snelheden de rem, om een aanrijding te voorkomen.

  • Systeem voor rijstrookassistentie

Rijstrookassistentie, de naam zegt het al, is een systeem dat ervoor zorgt dat een voertuig niet zomaar van rijstrook wisselt als dit niet de bedoeling is.

Vanaf wanneer?

Beide systemen worden vanaf 6 juli 2022 verplicht voor nieuw te introduceren modellen bestelauto en vanaf juli 2024 voor alle nieuwe bestelauto’s. Voor deze systemen geldt wel dat ze alleen goed werken als ze goed zijn afgesteld (gekalibreerd). Iets om bij het onderhoud goed in de gaten te houden.

Harald Rohof
Harald Rohof Senior adviseur mkb

Vrachtauto’s

Vrachtauto’s en aanhangwagens moeten over een aantal jaar allemaal voorzien zijn van TPMS. TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Het systeem meet de bandenspanning en geeft een waarschuwing als de spanning van een band onder een bepaalde grenswaarde komt.

Het systeem draagt hierdoor bij aan de verkeersveiligheid. Immers, als een bestuurder gewaarschuwd wordt dat een band niet meer de juiste spanning heeft, kan hij actie ondernemen, zodat een mogelijke klapband kan worden voorkomen.

Daarnaast hebben banden met de juiste spanning een gunstig effect op het rijgedrag van het voertuig en de remweg. Naast het veiligheidsaspect zorgt een juiste bandenspanning voor minder CO2-uitstoot. Als banden niet de juiste spanning hebben, dan wordt de rolweerstand namelijk groter en stijgt het brandstofverbruik. Ook slijten banden een stuk sneller als ze niet de juiste spanning hebben.

Vanaf wanneer?

Vanaf 6 juli 2022 is TPMS verplicht op nieuw te introduceren modellen vrachtauto en vanaf juli 2024 op elk nieuw voertuig. Het gaat om bedrijfsauto’s (N1, N2 en N3) en aanhangers en opleggers met een maximummassa van meer dan 3500 kg (O3 en O4). Voor nieuwe bestelauto’s is TPMS al verplicht sinds 2014.

Heb je nog vragen over veiligheidssystemen en de wetgeving? Neem gerust contact met ons op. 

Bron: Evofendex