Hybride werken en thuiswerken: wat biedt het jou als werkgever?

Welke kansen en mogelijkheden biedt hybride werken voor jou als werkgever? En waar moet je op letten als werknemers thuiswerken? Wij hebben alle vraagstukken, tips en aandachtspunten voor jou gebundeld op deze overzichtspagina.

Hybride werken

Jouw werknemers kunnen met jou als werkgever bespreken waar zij willen werken. Veel werknemers willen (deels) thuis blijven werken. Dit biedt voordelen: ze zijn thuis productiever, hebben geen reistijd en kunnen werk en privé gemakkelijker combineren.

Regelmatig samenkomen op kantoor heeft ook voordelen, zoals een duidelijker onderscheid tussen werk en privé en het samenkomen met collega's. Jíj kunt je medewerkers helpen hier een juiste balans in te vinden door met ze in gesprek te gaan en hen tegenmoet te komen in hun wensen en behoeftes. Anders gezegd: jij kan hybride werken stimuleren.

Wat betekent hybride werken voor jou als werkgever?

Maar wat betekent het voor jou als werknemers (deels) thuiswerken? Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden, zoals:

Lees er meer over op deze overzichtspagina.

Veelgestelde vragen

Cindy Notkamp
Cindy Notkamp Teammanager personeel

Is thuiswerken verplicht?

Thuiswerken is geen recht van de werknemer, maar op grond van de wet een mogelijkheid waarover je als werkgever mag beslissen. Een werknemer kan thuiswerken dus niet zomaar afdwingen. Anderzijds mag je een verzoek tot thuiswerken ook niet zonder reden weigeren.

Is de functie geschikt voor thuiswerken?

Niet iedere functie is geschikt voor thuiswerken. Functies waarin persoonlijk contact met collega’s of klanten belangrijk is, komen hiervoor minder snel in aanmerking. Functies die gericht zijn op informatieverwerking, zijn wel geschikt. Daarbij zijn de resultaten van het werk goed te meten. In veel functies is in ieder geval een deel van het werk thuis uit te voeren, zoals het administratieve stuk.

Mag je een werknemer controleren bij thuiswerken?

Controle uitoefenen bij thuiswerken is lastig. Het is namelijk niet te zien of de werknemer wel echt werkt. Uiteraard kan je organisatie wel bijhouden of en in hoeverre de productiviteit van de werknemer daalt of stijgt bij veelvuldig thuiswerken.

Hoe houd je zicht op de arbeidsomstandigheden bij thuiswerken?

Op grond van de wet ben je verantwoordelijk voor de inrichting van de werkplek en materialen waarmee werknemers werken. Het afspreken van een jaarlijkse controle van de thuiswerkplek is een optie.

Mag je een thuiswerkdag intrekken?

Afhankelijk van de omstandigheden kan je een thuiswerkdag ook weer intrekken. Je moet dan kunnen aantonen dat je organisatie daarbij een groot belang heeft. Richt je echter ook op overleg met de werknemer. Doe aan hem een redelijk voorstel en zoek naar alternatieven, bijvoorbeeld het minderen van thuiswerken in plaats van het intrekken.

Stel je eigen vraag