SSEB: subsidie voor vergroenen bouw­sector

Wil je emissieloze (uitstootvrije) bouwmachines kopen of bestaande bouwwerktuigen/zeegaande bouwvaartuigen ombouwen of verbeteren? Of misschien heb je een innovatief idee om de benodigde laadinfrastructuur te verbeteren? Dan kom je mogelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB). Het doel van deze subsidie is de uitstoot van stikstof op korte termijn met 60% te verminderen.
Neem direct contact op

SSEB

De subsidie richt zich primair op een vermindering van de meerkosten bij aanschaf van ‘groen’ bouwmaterieel ten opzichte van regulier bouwmaterieel. Daartoe zullen deze meerkosten voor maximaal 40% worden gesubsidieerd, voor mkb-bedrijven tot maximaal 50%.

De openstellingen zijn als volgt:

  1. SSEB aanschaf: 5 maart t/m 31 oktober 2024
  2. SSEB Retrofit: 5 maart t/m 31 oktober 2024
  3. SSEB Innovatie Haalbaarheidssubsidie: 5 maart t/m 31 oktober 2024
  4. SSEB Innovatie Project experimentele ontwikkeling: 5 maart t/m 29 augustus 2024

Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal €1 miljoen subsidie ontvangen voor de SSEB Aanschaf en/of SSEB Retrofit samen. De drie mogelijkheden worden hieronder verder toegelicht. 

3 mogelijkheden

1. SSEB aanschaf 

De regeling SSEB aanschaf is bedoeld voor:

  • Bouwbedrijven die in Nederland zijn gevestigd en nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen voor eigen gebruik.
  • Bedrijven die nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen deze aan andere bedrijven verhuren of leasen.

Hoogte subsidie
De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal €300.000 per bouwmachine. Maximaal 25% van de meerkosten, ten opzichte van een bouwmachine met verbrandingsmotor, komt in aanmerking voor subsidie. Voor mkb-bedrijven is dat maximaal 30%

Voorwaarden
Enkele voorwaarden waar aan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de regeling zijn als volgt:

  • De bouwmachine is nieuw en emissieloos.
  • De bouwmachine staat in de Lijst bouwmachines SSEB Aanschaf onder onderdeel A, B of C.
  • De bouwmachine is bedoeld (en wordt minimaal 70% van de tijd gebruikt) voor bouwwerkzaamheden in de open lucht en in Nederland. 
  • De bouwmachine heeft, elektrisch aangedreven, een continu elektrisch vemogen van 8 kilowatt of hoger.
  • Er zit geen lood in het batterijpakket.

2. SSEB Retrofit 

De regeling is bedoeld voor:

  • In Nederland gevestigde bouwbedrijven met eigen materieel.
  • Eigenaren van zeegaande bouwvaartuigen.
  • Bedrijven die bouwwerktuigen of bouwvaartuigen verhuren.

Hoogte subsidie
Het maximaal te ontvangen subsidiebedrag bedraagt €300.000 per ombouw met uitzondering van meerdere SCR-katalysatoren op één zeegaand bouwvaartuig.

Subsidie kan worden verkregen voor:

  • Ombouw me een SCR-katalysator.
  • Ombouw naar een elektrische aandrijfmotor die een diesel bouwwerktuig emissieloos maakt.
  • De aanschaf en installatie van een nieuwe verbrandingsmotot van 130 kW met emmisienorm Fase V, of een nieuwe verbrandingsmotor die gelijkwaardig is.
  • De aanschaf en installatie van een verbrandingsmotor die voldoet aan emissienorm IMO MARPOL Tier III bij een zeegaand bouwvaartuig dat in gebruik is.

Maixmaal 40% van de netto investeringskosten per ombouw komt in aanmerking voor subsidie bij:

  • Een bouwwerktuid of zeegaand bouwvaartuig ombouwen met een SCR-katalysator;
  • Een gebruikt bouwwerktuig ombouwen naar emissieloos.

Voor het mkb is dat 50%.

3. SSEB Innovatie 

De SSEB Innovatie is een innovatieve oplossing voor emissieloze bouwmachines en de benodigde laadinfrastructuur. De SSEB innovatie geeft subsidie voor een haalbaarheidsonderzoek en voor een project experimentele ontwikkeling.

Het kan gaan om een project praktijkervaring of een technische ontwikkeling. Dit betreft een tender wat inhoudt dat aanvragen worden beoordeel aan de hand van bepaalde criteria. Aanvragen die op tijd zijn ingediend en compleet zijn bevonden, worden in behandeling genomen.

Korting met MIA

Daar waar de regeling samenloopt met de milieu-investeringsaftrek (MIA) zal een korting plaats gaan vinden. Die betreft dan 11,25% van de MIA als een investeringsmiddel hiervoor in aanmerking komt. Dit hangt ervan af of het investeringsmiddel op de Milieulijst staat.

Ook bestaand materieel

De SSEB subsidie richt zich ook op het vergroenen van bestaand bouwmaterieel. Zo kan bijvoorbeeld via katalysatoren tot ruim 80% van de schadelijke uitstoot worden voorkomen.

Verder zal er ook subsidie beschikbaar komen voor de ontwikkeling van bouwmaterieel dat weinig stikstof uitstoot.

Kom jij in aanmerking voor SSEB?

Wij kijken graag met je mee welke kansen er liggen voor jouw organisatie door een subsidiescan te doen. Hierdoor wordt het duidelijk of je voor SSEB en/of andere subsidies in aanmerking komt.

Subsidiescan aanvragen
medewerker de jong en laan

Samen gaan we ervoor

Leander Popken
Leander Popken Senior subsidieadviseur Meer over Leander
Ilse Stortelers
Ilse Stortelers Junior subsidieadviseur Meer over Ilse
Esther Petrov
Esther Petrov Subsidieadviseur binnendienst Meer over Esther
Jarno Swijghuizen
Jarno Swijghuizen Subsidieadviseur Meer over Jarno
Paul van den Berg
Paul van den Berg Senior subsidieadviseur Meer over Paul
Martijn Boerman
Martijn Boerman Subsidieadviseur Meer over Martijn
Martijn IJzerman
Martijn IJzerman Junior subsidieadviseur Meer over Martijn
Zarina Buckert
Zarina Buckert Subsidieadviseur Meer over Zarina

Vragen? Stel ze!

Neem contact op door het formulier in te vullen.