Autohaus Vortkamp

Kwaliteit, service en vertrouwen, de sleutel voor een langdurige relatie in de autowereld

Wanneer je tussen mooi gepoetste auto’s de showroom binnenloopt, word je hartelijk ontvangen door de receptioniste. In de ontvangstruimte is het middelpunt een fotocollage van het bezoek van Koningin Beatrix en Prins Claus in 1986.

Dirk was nog maar 2 jaar, toen het toenmalig koninklijk paar zijn ouders de hand kwamen schudden. Ze waren op bezoek bij de ondernemers in het grensgebied. In de kantoren vallen de oude schilderijen met indrukwekkende lijsten op. Kunstwerken van de oprichters, de 1e generatie Vortkamp.

Daniël Mol
Daniël Mol Senior belastingadviseur
De Jong & Laan adviseert Autohaus Vortkamp

Nee, de geschiedenis van Autohaus Vortkamp is niet te missen in het moderne pand nét over de grens. Hier zit al 70 jaar lang het familiebedrijf gevestigd. Inmiddels is de 3e generatie aan bod, met Dirk Vortkamp als eigenaar.

Hij besloot een grote stap te nemen: het opstarten van een 2e vestiging, in Nederland. Daar komt echter meer bij kijken dan je in eerste instantie misschien zou denken. Daar kwam belastingadviseur Daniël Mol van de Jong & Laan om de hoek kijken.

Over de grens

Gevestigd zijn in het grensgebied is één van de ’unique selling points’ van het bedrijf. Opa had een vooruitziende blik en sprak jaren geleden met Volkswagen af dat hij de auto’s wilde verkopen, maar alleen als hij zich vlakbij de grens kon vestigen.

“Over een aantal jaren zijn er geen grenzen meer.” Dirk hoort het zijn opa nog zo zeggen. En gelijk had hij. De grenzen zijn er niet meer. De overheden met al zijn regeltjes zijn er echter nog niet klaar voor.

Inspelen op de doelgroep

Duitse auto’s kenmerken zich veelal door een uitgebreid luxe pakket tegen een goede prijs. Ondanks de goede deal en ondanks het fysiek verdwijnen van de grensovergang, vinden veel Nederlanders het nog altijd ‘eng’ om een auto ‘over de grens’ te kopen. De taalbarrière, wantrouwen ten opzichte van de autobranche in het algemeen, gebrek aan kennis van de regelgeving en de extra kosten bij het importeren. Een grote groep haakt hierdoor af.

Veel Nederlanders vinden het nog 'eng' om een auto 'over de grens' te kopen.

Dit is te overbruggen door een nieuwe vestiging in Nederland. Een gat in de markt voor de jongste Vortkamptelg. “We hebben goed gekeken naar de wensen en eisen van de Nederlandse doelgroep en nemen alle zorgen uit handen”, geeft Dirk aan. “Als koper weet je direct waar je aan toe bent. De prijs is inclusief alle kosten en al het regelwerk is gedaan.”

Ondernemen in het buitenland

Voor een buitenlandse ondernemer is het toch moeilijk om een bedrijf in Nederland te starten. Alles gaat anders. Van belasting, personeelsbeleid, huurrecht tot de wet- en regelgeving. Hulp bij het opstarten in Nederland was dan ook zeer welkom. Dirk werd via zijn Duitse accountant in contact gebracht met Daniël Mol.

De internationale belastingadviseur van de Jong & Laan met Duitse roots bleek een goede match. De openheid, het ondernemerschap en onderling vertrouwen bracht een goede samenwerking tussen beide partijen tot stand.

Lees verder onder de afbeelding.

Showroom-autobedrijf-duitsland

“Dirk presenteerde mij een goed doordacht ondernemersplan voor het starten in Nederland. Geen snelle handel, maar een plan voor de langere termijn. Daarnaast herkende ik in het bedrijf een persoonlijke klantbenadering. Een Twentse nuchterheid, het hartelijk ontvangen van een klant, het past goed bij de werkwijze en het DNA van de Jong & Laan. En natuurlijk gaat mijn jongenshart sneller kloppen als je al die mooie auto’s ziet staan”, zegt Daniël met een glimlach op zijn gezicht.

Je ziet gemakkelijk iets over het hoofd. Dat kan je als ondernemer de kop kosten.

Om toegankelijk te zijn voor de Nederlandse klanten heeft Vortkamp auto’s naast het aantrekkelijke product, zowel in Enschede als net over de grens in Gronau, Nederlanders in dienst. Ze snappen de klantbehoefte, spreken de taal en dat wekt vertrouwen.

Een vestiging starten in Nederland en Nederlanders in dienst nemen, klinkt echter makkelijker dan het is. Het brengt veel regelzaken en een complex arbeidsrecht, belastingrecht met zich mee.

  • Zo is de Nederlandse werknemer veel meer beschermd dan een Duitse werknemer. In Nederland is een ondernemer bij ziekte verplicht 2 jaar door te betalen, in Duitsland slechts 6 weken. Verstandig om je hiervoor dus te verzekeren.
  • Welke verplichtingen ga je aan met betrekking tot het toepassen van de CAO en deelname aan pensioenregelingen.
  • Een keuze maken voor de best passende rechtsvorm en plaats in de organisatiestructuur, vraagt om de nodige aandacht.
  • Maar ook simpelere zaken als het openen van een bankrekening vraagt om de nodige tijd en aandacht van ondernemers zoals Dirk. Als ondernemer moet je van alles aantonen en gaan er al snel weken overheen.

Veel van dit soort details en regelzaken komen op de ondernemer af. Zaken waar je lang niet altijd verstand van hebt, je ziet gemakkelijk iets over het hoofd. Dat kan je als ondernemer de kop kosten.

oldtimer-showroom-autohaus-vortkamp

Betrokkenheid

Uiteindelijk zijn ze er samen uitgekomen. Met de ondernemersdrift van Dirk en de inhoudelijke kennis van Daniël zijn er grote stappen gemaakt. “De vestiging in Nederland loopt en we zijn alweer verder aan het denken. Persoonlijke aandacht staat hoog bij ons in het vaandel en dat vind ik ook terug bij de Jong & Laan. Dat werkt gewoon prettig”, zegt Dirk lachend.

"Daardoor bespreek ik ook steeds vaker ideeën met Daniël. Gewoon om te horen hoe hij ertegen aankijkt. De Jong & Laan begrijpt mijn gedachtegangen, zoekt uit en denkt met me mee. Het is niet zo dat ze ‘het’ even voor je regelen en je daarna weer laten vallen. Nee, er is echt betrokkenheid. Samen gaan we voor een optimaal bedrijfsresultaat."

In een wereld waar globalisering toeneemt schuwen steeds meer klanten grensoverschrijdende uitdagingen niet. Het brengt kansen met zich mee. Kansen die ook Vortkamp zeker geen windeieren heeft gelegd en waar wij maar wat graag aan bijdragen.

Meer klantcases

Case
Vertaalbureau Perfect: "Al klinkt het cliché, zonder goede mensen en hard werken hadden we dit niet bereikt."
Lees meer
Case
Stella Fietsen: "Met data-analyse krijgen wij steeds meer grip op de goederenstroom."
Lees meer
Case
Maan Group Raalte: “Het besef dat wij een familiebedrijf waren geworden, zorgde voor een compleet nieuw scenario.”
Lees meer