Wanneer strategisch advies?
Een gedragen strategisch plan is altijd van groot belang, maar vooral als je te maken krijgt met externe en interne factoren waarop je geen of minder invloed hebt. Denk hierbij aan:
- snelle veranderingen in de markt;
- veranderende klantbehoeften;
- groei van je organisatie;
- uitbreiding van je product- of dienstverlening;
- prijzen en marges die onder druk staan;
- toenemende concurrentie;
- investeringsproblemen.
Wat je kunt doen
Om grip te krijgen op de situatie en je positie op de markt te behouden of zelfs te verbeteren is een strategisch plan belangrijk. Het geeft je organisatie richting bij vraagstukken zoals:
- Hoe kan jij je organisatie voorbereiden op de toekomst?
- Op welke manier blijft je organisatie concurrentie voor?
- Wat is er mogelijk om je business rendabeler te maken?
- Hoe voer je succesvol procesdigitalisering door?
- Hoe zorg je ervoor dat je MVO en duurzaamheidsstrategie een kloppend verhaal wordt?
- Hoe breng je deze nieuwe visie goed over op je team (verandermanagement), zodat het een gedragen gedachtegang wordt?