Strategische keuzes en persoonlijke belangen

Strategische keuzes en persoonlijke belangen

Voor Van der Moolen Foodgroup blijft het leveren van kwaliteit de basis. Ook toen de productie omhoog ging en ze flink moesten investeren. Bij deze investeringen, bleek hulp van een accountant prettig. Al draaide het al snel niet meer alleen om hulp, maar om samenwerken en de mogelijkheid te sparren met elkaar. Toen zich plots de situatie voordeed om naast financieel- ook familieadviseur te zijn, bleek dit extra waardevol.

Gerrit Tuitert
Gerrit Tuitert Senior adviseur kwaliteit & vaktechniek
Gerrit, Thijs en Peter bij de oude machine

Geen strak, gelikt kantoor, maar in een bescheiden kantine waar medewerkers in- en uitlopen ontvangt Peter van der Moolen zijn gasten. Je merkt dat Van der Moolen Foodgroup een bedrijf is met en van elkaar.

De kantine geeft een nostalgisch gevoel en de authenticiteit van de organisatie ervaar je door de levensgrote muurfoto van het Chinese restaurant, van waaruit alles is ontstaan.

Inspelen op de markt vraagt innovatie

De producten van Van der Moolen Foodgroup zijn overal in te vinden, zoals de voorgekookte pasta’s of rijst in maaltijdsalades uit de supermarkt of als ingrediënt in snacks van bekende snackfoodproducenten. Toch ligt de focus op de mie. Peter zijn droom? Iedereen aan deze walsmie!

Bij de productie van de ‘basis’ mie blijft het echter niet. Ze verrassen met smaken als Soba en Ramen en spelen in op de ‘gezondheidstrend’ met biologische varianten als 100% spelt-, matcha- (groene thee) en zeewiernoedels.

En het bedrijf blijft zich ontwikkelen; innovatie is één van de sleutelwoorden die bij deze organisatie past. Grondlegger; vader Van der Moolen, legde hiervoor de basis.

Hoe het begon…

Toen vader Van der Moolen begon met het maken van zijn eigen mie, sloeg deze enorm aan. De productie was niet bij te benen. Na een zoektocht vonden ze een machine die bij het authentieke walsen en drogen, kon helpen.

Vader van der Moolen had een technische achtergrond en paste de machine zodanig aan, dat deze aan alle eisen voldeed. Deze machine staat tot de dag van vandaag in het pand.

Die insteek kreeg een vervolg; Van der Moolen maakte zijn eigen productiemachines, die tot op de dag van vandaag zorgen voor tonnen aan eindproducten. Vader Van der Moolen komt nog dagelijks in het bedrijf, om een blik te werpen op ‘zijn’ machines.

“Ook al zijn er technologische snufjes aan toegevoegd, hij hoort direct of een machine niet goed werkt en geeft dan de medewerkers aanwijzingen om het te verhelpen”, vertelt Peter enthousiast.

In gesprek over visie

We staan al drie generaties achter ons authentieke product

Ondanks dat de machines zorgen voor een hoge productie, blijft de basis het leveren van kwaliteit. “We staan al drie generaties achter ons authentieke product. Het enige wat veranderd is, zijn de machines die het zware en intensieve handwerk van ons hebben overgenomen,” aldus Peter.

Dergelijke machines vragen om grote investeringen. Daarvoor is de hulp van accountant Gerrit Tuitert ingeschakeld. Hij gaat met Peter als sparringpartner in gesprek over de visie en strategische keuzes voor de toekomst.

En vestigingsleider Thijs Vrind vult Gerrit aan. Naast het opstellen van de jaarrekeningen levert Thijs een grote bijdrage aan het doorrekenen van alle gedachtegangen. Samen bespreken ze in een open setting de mogelijkheden voor de toekomst en de huidige stand van zaken.

Naast financieel adviseur ook familieadviseur

Het intensieve contact gaat verder dan sec advisering en ondersteuning op het gebied van cijfermatige bedrijfsinformatie. Peter runde Van der Moolen Foodgroup tot voor kort samen met zijn zus Loes. Helaas werd Peter's zus enkele jaren geleden ernstig ziek.

Loes was verantwoordelijk voor de financiën en runde dit met hart en ziel, tot op het laatst vanuit haar ziekbed thuis. Ook fungeerde ze als klankbord voor de commercieel en marketing gedreven Peter. Zij trapte regelmatig even op de rem. “Is dat nu wel een slimme zet?” De ene keer goed vanuit het kostenaspect, de andere keer belemmerde het wel eens de innovatieve slagkracht. Maar ze besloten alles samen én ze deden het goed.  

Koppen bij elkaar

Dashboarding bij Van der Moolen Foodgroup

“Toch komt dan het moment dat het tijd wordt om de koppen bij elkaar te steken. Hoe nu verder? Natuurlijk hebben we deze gesprekken samen met Loes gevoerd. De gesprekken gingen van zakelijke onderwerpen, naar persoonlijke belangen en gevoelens.  Dan ben je naast financieel adviseur ook een familieadviseur”, aldus Gerrit.

“In die periode hebben we met elkaar de voortgang van het bedrijf geregeld. Continuïteit, testament, bedrijfsoverdracht, fiscale en juridische zaken, de herinrichting van het bedrijf. Al deze aspecten kwamen aan bod. Zaken waar ik absoluut niet bij stil wilde staan, maar waarbij de Jong & Laan mij met veel geduld en op een respectvolle manier heeft geholpen,” zegt Peter. 

Een sterk team

“Loes had op financieel-, productie- en planningsgebied alles in haar hoofd zitten. Samen met Thijs lichtten we de organisatie van top tot teen door, we zetten de administratie opnieuw op. Waar we voorheen de cijfers per kwartaal met elkaar doorspraken, hebben we nu 24/7 inzicht via het dashboard. Waar ik ook ben, ik heb altijd zicht op alle bedrijfsinformatie en sturingscijfers.”

Een periode die we nooit meer vergeten, maar wat ook een sterk team heeft gevormd.

Het was een volumineus project en tegelijkertijd ook een emotioneel heftig proces voor beide partijen. Het zorgde er wel voor dat het bedrijf bleef doordraaien na het overlijden van Loes in 2016. Iets wat zij zeker wilde en trots op zou zijn.

Gerrit krijgt nog de rillingen bij de gedachte aan het moment: “Ik stond hier net voor de deur, toen het telefoontje kwam. Een periode en moment dat we nooit meer vergeten, maar wat ook een sterk team heeft gevormd.”