Wijzigingen van de BPM

Welke wijzigingen van de BPM zijn er op Prinsjesdag naar voren gekomen? Het belastbaar feit BPM is vervroegd naar het moment van inschrijving en onder andere de CO2-grenzen en de schijftarieven zijn aangescherpt. Wat betekent dit voor u?

Belastbaar feit BPM naar moment van inschrijving

Het belangrijkste belastbare feit voor de belastingen van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) is de registratie van een motorrijtuig in het kentekenregister. Deze registratie omvat zowel de inschrijving als de tenaamstelling van een motorrijtuig in het kentekenregister.

Nu is de hoofdregel dat u de aangifte BPM en de betaling moet doen vóórdat het motorrijtuig is ingeschreven in het kentekenregister. Voor de hoogte van de verschuldigde BPM is de staat van het motorrijtuig ten tijde van de tenaamstelling echter bepalend.

Om de heffing van BPM te vereenvoudigen, wil het kabinet het belastbare feit voortaan op één moment laten plaatsvinden: het moment van inschrijving van het motorrijtuig in het kentekenregister.

Daarnaast moet dit voorstel leiden tot een gelijke fiscale behandeling tussen binnenlandse handel en importhandel.

CO2-grenzen, schijftarieven en dieseltoeslag

De CO2-schijfgrenzen in de BPM worden met 4,2% verlaagd. De tarieven, ofwel de belastingbedragen per gram/km CO2-uitstoot (met uitzondering van de vaste voet), worden eerst geïndexeerd en vervolgens met 4,38% verhoogd.

De CO2-grens voor de dieseltoeslag wordt in 2021 aangescherpt naar 77 gram/km (2020: 80 gram/km). Boven die grens van 77 gram/km gaat het tarief voor de dieseltoeslag van € 78,82 naar € 83,59 per gram CO2-uitstoot.

Met deze maatregelen beoogt het kabinet de belastinggrondslag te laten aansluiten op de laatste technologische ontwikkelingen, waarbij auto’s steeds zuiniger en ‘groener’ worden.

Heeft u nog vragen over de wijziging van de BPM? Neem gerust contact met ons op.

Terug naar het Prinsjesdag overzicht

De belastingplannen voor volgend jaar: wat staat ons te wachten?