Transportondernemers, bereid u voor op de Brexit

Als transportondernemers zich niet op tijd voorbereiden op de Brexit, dreigt er chaos bij de grenzen te ontstaan, waarschuwt Transport en Logistiek Nederland (TLN). Dit heeft grote gevolgen voor de gehele logistieke keten. Dat scenario voorkomen is een gemeenschappelijke opgave.

Brexit: u ontkomt er niet aan 

Het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie onderhandelen nu nog over een handelsovereenkomst. Wat daar het resultaat van wordt, weten we niet. "Maar we weten heel veel al wél", vertelt Elmer de Bruin, Brexit-coördinator bij TLN.

"Deal of geen deal, Brexit is een feit en daar ontkomt u straks niet aan. Er is al veel duidelijk over waar u straks aan moet voldoen en welke voorbereidingen u nú al kunt treffen."

Voorbereidingen vaak nog niet getroffen

Toch hebben veel ondernemers nog geen voorbereidingen getroffen. Uit navraag onder logistieke partners blijkt dat 20% nog niet is voorbereid. Dat beeld herkent Eric Postulart van Ewals Cargo Care en vicevoorzitter van de TLN-deelmarkt Ferrytransport.

Impact Brexit niet altijd duidelijk

"Voor klanten is het vaak niet volledig duidelijk wat de impact van de Brexit is op hun totale supply chain. Daardoor stellen ze niet altijd de juiste vragen aan hun leveranciers. Ook bij de Brexit zal het principe van de zwakste schakel in de keten gelden. Of het nou een klant van ons, een leverancier of een logistieke dienstverlener is; die zwakke schakel zien we in veel supply chains terug."

Gevolgen voor de logistieke keten

Die nalatigheid kan grote gevolgen hebben voor de logistieke keten. Zonder aanmelding bij Portbase of ENS komt u straks simpelweg de boot niet op, benadrukt Postulart. "Als al die vrachtwagens straks stil komen te staan in de havens, ontkomt u niet aan een enorme chaos," waarschuwt hij.

Niet alleen import en export

"Het gaat niet enkel om de import en export, maar ook om douaneformaliteiten tijdens het transport, zoals de ENS-declaratie, het ferrymanifest, of T-1 documenten. Daarnaast zullen ook de langere looptijd, de lagere omloopsnelheid van de transportcapaciteit en extra wachttijden voor chauffeurs de transportkosten onder druk zetten."

Stilstand gehele supply chain

"We lopen dan allemaal vertraging op. Want die chaos heeft niet alleen effect op de ferryvervoerders of de importeurs, maar leidt uiteindelijk tot de stilstand van de gehele supply chain."

Gemeenschappelijke opgave

Dat voorkomen is dan ook een gemeenschappelijke opgave. "We moeten als logistieke sector zelf de verantwoordelijkheid nemen. Want de Brexit raakt ons allemaal," aldus Elmer de Bruin.

Eric Postulart voegt daar aan toe: "Of u nou importeur, exporteur, vervoerder, douane expediteur of verlader bent: ga met elkaar in gesprek, audit elkaar en verstevig uw supply chain. Denk vooral niet "die zal wel voorbereid zijn”, want in veel gevallen is dat dus niet zo."

Bereid u voor

Is uw transportonderneming al klaar voor de Brexit? En wat betekent de Brexit voor u als vervoerder? Op GetReadyForBrexit vindt u een checklist met alle stappen die u nu al kan nemen, zodat u op 1 januari voorbereid bent.

Heeft u nog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op. 

Bron: TLN