Wat gebeurde er?
Tussen 1997 en 2011 hebben de grootste truckfabrikanten, samen goed voor ca. 90% van de truckmarkt, afspraken gemaakt. Het ging om de fabrikanten DAF, Volvo/Renault, Scania, MAN, Daimler (Mercedes-Benz) en Iveco. De afspraken gingen met name over:
- het doorberekenen van de kosten én;
- de introductie van alle innovaties met betrekking tot de Europese milieueisen (Euronorm).
Boetes opgelegd
Uiteindelijk klapte MAN uit de school en stapte naar de Europese Commissie. De fabrikanten, met uitzondering van MAN, kregen een boete opgelegd van in totaal bijna 3 miljard euro.
Schade voor de transporteurs
Diverse rechtsgeleerden, al dan niet verenigd in een stichting of advocatenkantoor, sprongen hier bovenop. Ze boden hun diensten - soms op basis van no cure, no pay - aan om de schade te claimen die transporteurs hebben geleden door te veel te betalen.
Hoe hoog is de schade?
Hoe hoog is nu de schade? Diverse partijen komen met percentages variërend van 10% tot 30%, of bedragen van €10.000 tot wel €16.000. Het is lastig te bepalen wat écht de schade is of hoeveel te veel is betaald. De prijs van een truck kwam immers, ook in die jaren, tot stand door onderhandeling. Een afname van 15 vrachtwagens is bovendien relatief goedkoper dan de aanschaf van één vrachtwagen.
Mogelijk recht op schadevergoeding
Uit de media blijkt dat transporteurs en eigen vervoerders die in de periode 1997 tot en met 2011 een truck hebben aangeschaft, mogelijk recht hebben op schadevergoeding. Voor de zekerheid kunt u de keuze maken om ergens aan te haken.
Heeft u nog vragen of wilt u meer informatie? Neem gerust contact met ons op.