Wat brengt de WAB?
Als we kijken naar de wijzigingen die de WAB voor payrolling in petto heeft, ziet het ernaar uit dat het gebruik van payrolling duurder wordt. Wat verandert er?
1. Gelijke arbeidsvoorwaarden
Dit geldt voor alle arbeidsvoorwaarden. Payrollers moeten minimaal dezelfde arbeidsvoorwaarden krijgen als werknemers die in dienst zijn bij de opdrachtgever.
Dat gaat om individuele en collectieve arbeidsvoorwaarden, maar ook om primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.
Let op!
Het gaat ook om andere voorwaarden, zoals een sociaal plan of een werk-naar-werktraject.
2. Arbeidsvoorwaarden melden
Als opdrachtgever wordt u verplicht de arbeidsvoorwaarden die binnen uw bedrijf gelden, te melden aan het payrollbedrijf. Dit moet voorafgaand aan de terbeschikkingstelling.
3. Adequate pensioenopbouw
Payrollwerknemers krijgen recht op een adequaat pensioen. De pensioenregeling van payrollwerknemers wordt gelijkgetrokken met die van werknemers die rechtstreeks in dienst zijn van de opdrachtgever.
Het payrollbedrijf regelt dit. De payrollsector heeft de mogelijkheid een eigen regeling te treffen.
Payrollbedrijven die niet deelnemen aan de collectieve regeling, treffen een eigen regeling. Zo geldt ook voor hun werknemers een adequate pensioenregeling.
Heeft de opdrachtgever geen werknemers in gelijke functies in dienst? Maar geldt voor werknemers die werkzaam zijn in gelijkwaardige functies wel een pensioenregeling? Ook dan moet de payroller een adequate pensioenregeling treffen.
Heeft u vragen over de veranderingen rondom payrollen, neem dan contact met ons op.