Nieuwe meetmethode BPM

Het kabinet gaat in overleg met de autobranche over de nieuwe meetmethode voor de Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen (BPM). Dit heeft staatssecretaris Vijfbrief van Financiën eerder aan de Tweede Kamer laten weten.

Bij de aankoop van een nieuwe auto wordt sinds 1 juli 2020 gebruikgemaakt van de nieuwe CO2-testmethode WLTP. Hiermee wordt de hoogte van de BPM vastgesteld. WLTP stelt de uitstoot van CO2 nauwkeuriger vast dan de oude meetmethode NEDC. Deze uitstoot is bepalend voor de hoogte van de BPM.

Budgetneutraal?

Volgens onderzoek van het kabinet werkt de nieuwe meetmethode budgetneutraal uit. Dit betekent dat voor sommige modellen de BPM hoger uitvalt, terwijl dit voor andere modellen lager is. De autobranche twijfelt of dit in de praktijk ook daadwerkelijk het geval is en laat dit daarom onderzoeken. 

Toch overleg

Hoewel de staatssecretaris een 'second opinion' heeft laten uitvoeren en van mening blijft dat de meetmethode budgetneutraal uitpakt, wil hij toch in overleg met de autobranche hierover. Dit overleg vindt plaats met Bovag en RAI. Over de uitkomsten wordt de Kamer geïnformeerd.

Meetmethode WLTP of NEDC gebruiken?

Welke meetmethode moet u gebruiken om het BPM-tarief vast te stellen? Dit hangt af van de situatie. Hieronder volgen twee scenario's: 

  • Is voor uw auto met een eerste toelatingsdatum tot 1 juli 2020 de WLTP-waarde omgerekend naar een NEDC-waarde? Dan kiest u zelf of u aangifte doet op basis van de NEDC-meetmethode of de WLTP-meetmethode.
  • Is uw auto vervaardigd vóór 2018 en alleen getest volgens de NEDC-meetmethode? Dan moet u het bruto BPM-bedrag berekenen volgens de NEDC-tabellen.

Vrijstelling BPM vaker mogelijk

In een eerder nieuwsbericht kwam naar voren dat vrijstelling van BPM tot 1 oktober twee keer mogelijk is. Ook voor kort gebruik is een vrijstelling een optie. Houdt dit in uw achterhoofd bij het berekenen van de BPM. 

Contact

Heeft u vragen over de nieuwe berekeningsmethode van de BPM? Neem dan contact met ons op.