Grotere lengte vrachtauto’s met verlengde cabine

Vrachtauto’s met een nieuwe aerodynamische (verlengde) cabine mogen langer zijn dan combinaties met een standaard cabine. De hiervoor vereiste aanpassing van de Nederlandse voertuigwetgeving is afgelopen week in werking getreden.

EU-vervoersrichtlijn

De maximale afmetingen voor vrachtauto’s en aanhangwagens in het nationale en internationale goederenvervoer zijn vastgelegd in EU-vervoersrichtlijn 96/53/EG. Op basis hiervan mogen trekkers met een oplegger maximaal 16,50m zijn en vrachtauto’s met aanhangwagen 18,75m.

Duurzamer, veiliger en comfortabeler

Om voertuigfabrikanten meer gestroomlijnde cabines te ontwikkelen die duurzamer, veiliger en comfortabeler zijn, heeft de commissie een aantal jaren geleden besloten dat de hiervoor benodigde extra lengte niet ten koste mag gaan van de laadlengte.

In de EU-wetgeving is dat ingevuld door combinaties met verlengde cabines uit te zonderen van de hierboven genoemde lengtematen. Ze mogen dus langer zijn. Hoeveel langer is niet geregeld. Dat is aan de fabrikant. De enige voorwaarde is dat de combinatie aan de wettelijke bestreken baan eisen voldoet.

Per 1 september 2020

De nieuwe EU-wetgeving voor verlengde cabines is vanaf 1 september 2020 van kracht. De eerste vrachtauto’s met deze cabines rijden inmiddels rond. Het betekent dat alle EU-landen ook hun wetgeving hierop moeten aanpassen.

Veel landen hebben dat al gedaan, anderen zijn daar nog mee bezig. In Nederland is dat met de publicatie van de wijziging van de Regeling Voertuigen in de Staatscourant nu officieel geregeld.

Heeft u nog vragen over dit onderwerp, neem dan contact met ons op. 

Bron: TLN