Grensoverschrijdend rijden met de LZV blijft beperkingen houden

De kosten per kilometer reduceren. Dat was de belangrijkste reden voor Siba Autobanden om te gaan rijden met de Lange Zware Vrachtwagen (LZV). Als een van de weinige bedrijven doen ze dat zelfs grensoverschrijdend. ‘

"En dat bevalt prima", zei planner Joop Kuijpers tijdens het Multimodaal Event dat Nieuwsblad Transport vorige week organiseerde.

Harald Rohof
Harald Rohof

De grens over

Sinds januari 2019 rijdt het bedrijf met de LZV, ook wel ecocombi genoemd, de grens over, zelfs meerdere keren per week.

Vanuit de vestiging in het Belgische Kortrijk, vlakbij de Franse grens, brengen de langere trucks ladingen autobanden naar de hoofdvestiging in het Brabantse Uden.

Daar worden de banden gerecycled om vervolgens wereldwijd te worden verkocht.

Lang vergunningstraject

Al jaren keek het Brabantse bedrijf naar de optie om met de LZV te pendelen tussen België en Nederland.

Bij een eerdere proef in 2014 wilde het bedrijf al aanhaken. Maar de grensovergang was een probleem, omdat er geen traject was toegewezen.

"Uiteindelijk zijn we afgehaakt", vertelde Kuijpers tijdens het evenement in het Rotterdamse WTC.

Inmiddels zijn de regels in België verruimd en zijn er meer trajecten beschikbaar, inclusief een route die de grens passeert.

Na een lang vergunningstraject was het begin dit jaar eindelijk zo ver: het eerste voertuig mocht de weg op. En tot dusver bevalt het Siba uitstekend.

Lees verder bij Nieuwsblad Transport.