Einde aan goedkoop rijden in nieuwe dure nul-emissie auto

Volgend jaar wijzigen de bijtellingspercentages en blijven er voor nieuwe auto’s nog maar twee percentages over: 4% voor nul-emissie auto’s en 22% voor alle andere auto’s. Voor 2018 blijft dit gehandhaafd maar vanaf 2019 geldt voor nul-emissie auto’s op batterij een beperking.

Leonie Pongers
Leonie Pongers

Bijtelling 2017 en 2018

Voor auto's met een datum eerste toelating op de weg in 2017 of 2018, gelden de volgende bijtellingspercentages:

CO2-uitstoot                              Bijtelling
0                                                    4%
Meer dan 0                                 22% 

De bijtelling van 4% geldt gedurende 60 maanden.

Bijtelling 2019

Voor 2019 is een beperking van de lage bijtelling voor nul-emissie auto's op batterij gepland. De bijtelling van 4% geldt dan alleen nog tot een cataloguswaarde van € 50.000, voor het meerdere bedraagt de bijtelling dan 22%.

Tip:
De beperking geldt alleen voor nul-emissie auto's op batterij. Voor nul-emissie auto's op waterstof blijft de bijtelling 4% over de gehele cataloguswaarde.

CO2-uitstoot                               Bijtelling
0 (op batterij)                               4% tot € 50.000, daarboven 22%
0 (op waterstof)                           4% onbeperkt
Meer dan 0                                  22%

Alleen voor nieuwe auto's

Uit de wetteksten was niet duidelijk of de beperking voor de nul-emissie auto alleen geldt voor nieuwe auto's of ook voor auto's die al vóór 2019 een eerste toelating op de weg hadden.

Onlangs is bekend geworden dat de beperking alleen geldt voor nieuwe auto's. De nul-emissie auto met een eerste toelating op de weg in 2017 of 2018 blijft dus gewoon vanaf 2019 gedurende de gebruikelijke 60 maanden een bijtelling houden van 4% over de gehele cataloguswaarde, ook voor zover deze groter is dan € 50.000.