Voorbeeldcase
Om het allemaal iets tastbaarder te maken gebruiken we in dit artikel een voorbeeldcase van wagenpark van Maat Transport.
Het wagenpark van Maat Transport is jong en voldoet aan de meest recente of in de toekomst geldende milieueisen. Arjan Maat, directeur van Maat Transport: "Zodra er bij ons materieel op de nominatie staat om te vervangen, besteden we altijd aandacht aan vragen hoe het slimmer en efficiënter kan." Maat heeft het afgelopen jaar verschillende opleggers en (semi-)diepladers vervangen en haalde voor zijn nieuwe opleggers € 23.500 aan transportsubsidie binnen.
Energiebesparing
Bij de aanschaf van het nieuwe materieel is expliciet aandacht besteed aan verhoging van de beladingsgraad. "De nieuwe voertuigen zijn een stuk lichter dan de oude, waardoor meer vervoerd kan worden," zegt Maat. "Uiteraard volledig binnen de nationaal en internationaal geldende wettelijke kaders. Door de energiebesparing helder in beeld te brengen en goed cijfermatig te onderbouwen, zijn we erin geslaagd voor vijf nieuwe opleggers subsidie te krijgen. Daar zijn we hier erg blij mee."
Elektrische aandrijving
Kostenbesparing en het waar mogelijk beperken van CO2-uitstoot spelen een belangrijke rol voor Mandersloot. "Daarop selecteren we onze koelinstallaties op de wagens", zegt directeur/eigenaar Ronald Mandersloot. "Met dit in gedachten hebben we 20 elektrisch aangedreven koelinstallaties aangeschaft. Een substantiële subsidie heeft deze investeringsbeslissing aanzienlijk gemakkelijker gemaakt", zegt de Gelderse ondernemer.
Milieubelasting
Van elektrisch aangedreven transportkoelingen is bekend dat ze aanzienlijk minder brandstof verbruiken dan de oudere (diesel-gestookte) systemen. "Dit is op zich al een belangrijk aspect bij het aankoopproces van nieuwe koelingen. Een lager brandstofverbruik betekent minder milieubelasting en minder kosten", vertelt Mandersloot.
"De nieuwe systemen zijn bovendien een stuk stiller dan de oude transportkoelingen. Ook dat laten wij meewegen bij een investeringsbeslissing. Hier is immers de omgeving mee gediend. Op onze hubs hebben we aansluitingen aangelegd om de koelmotoren elektrisch te laten werken. Als de overheid dan ook nog eens bereid is een financiële bijdrage te leveren, maakt dat het plaatje compleet."