LNG-subsidieregeling
Eind 2018 besloot het Ministerie van Financiën de accijns teruggave regeling op LNG niet te verlengen. Hierdoor ontstond een stagnatie in de opmars van LNG in de transportsector. De sector zou mogelijk gaan krimpen waardoor de transitie van LNG naar Bio-LNG niet van de grond kwam.
Om de positieve bijdrage van LNG/Bio-LNG te stimuleren, besloot het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een opvolger van de LNG-teruggave regeling te komen. De nieuwe LNG-subsidieregeling werd al aangekondigd in het Klimaatakkoord.
Elektrificatie wegtransport
Er is momenteel veel aandacht voor elektrificatie van wegtransport, zowel door accu’s als met een brandstofcel, maar die toepassingen zijn (nog lang niet) op grote schaal inzetbaar. LNG is dat wel en ook daarmee is al een flinke CO2-reductie te realiseren.
Recente tests van TNO hebben laten zien dat met een LNG-motor een CO₂-reductie van 10 tot 23 procent gerealiseerd kan worden. Met de overstap naar Bio-LNG is zelfs een reductie van 80 tot 100 procent procent mogelijk. Ook zijn LNG-motoren aanzienlijk stiller dan dieselmotoren.
Subsidieregeling
De subsidieregeling gaat in op 1 januari 2020 en sluit op 31 december 2021. De compensatie in deze twee jaar bedraagt 18,7 eurocent per kilogram. De totale beschikbare subsidiepot is 8 miljoen euro.
Op het moment dat de regeling op 1 januari 2020 ingaat, wordt de 18,7 eurocent direct in de pompprijs verrekend door alle tankstation-eigenaren/-exploitanten.
In het Klimaatakkoord, spelen geavanceerde biobrandstoffen een belangrijke rol bij de gestelde doelen voor mobiliteit. Dit biedt kansen voor Bio-LNG, dat ontstaat uit vergisting van afvalstromen. De sector werkt momenteel hard aan het beschikbaar maken van Bio-LNG, dat uiteindelijk zal zorgen voor een nog grotere CO₂-reductie.
GreenTruckFuel
In samenwerking met de transportsector wordt verder gewerkt aan de vergroening van de brandstoffen waarbij het initiatief ‘GreenTruckFuel’ kansrijk is. Bij GreenTruckFuel staat centraal dat het geld dat wordt opgehaald met rekeningrijden voor trucks, wordt ingezet voor de CO₂-reductie van de gebruikte brandstoffen. LNG/Bio-LNG speelt ook bij GreenTruckFuel een belangrijke rol.
Bron: TTM