Als organisatie gaven we ook veelvuldig feedback op de plannen die er voor de sector liggen. Naast de aandacht voor cultuur, maakten we in 2021 ook bewust tijd voor het delen van ons verhaal. Ons uitspreken over hoe we tegen ontwikkelingen aankijken. Want we staan voor de volle 100% achter de aanpak als het gaat om onderwerpen zoals Fraude en Continuïteit. Daar kunnen we als branche met elkaar echt stappen maken, wat zowel de klant als maatschappij ten goede komt.
Eerlijk gezegd zijn we niet altijd gelukkig met welke kant het wellicht opgaat en daar spreken we ons dan ook open over uit. Zo hebben wij onze vraagtekens bij het nut en de noodzaak van de Audit Quality Indicatoren (AQI’s). Kwaliteitsindicatoren waarop (potentiële) klanten en andere belanghebbenden kantoren kunnen analyseren. Ik ben zeker voor transparantie binnen de sector, maar het is moeilijk een kwalificatie aan de AQI’s te hangen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat klanten naar alle waarschijnlijkheid niet of nauwelijks hun keuze voor een accountant baseren op de gepresenteerde AQI’s.
De invoering ervan levert alle kantoren echter wel een enorme berg werk op. Een verhoging van de werkdruk, wat al jaren een belangrijk aandachtspunt is binnen onze branche. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten. Kosten waar onze klanten niet bij gebaat zijn. Kosten zijn overigens irrelevant wanneer we met elkaar de juiste (kwaliteits)stappen zetten en dat onderbouwd gebracht kan worden richting het publiek belang.