
Annemieke Stokvis, manager kwaliteit & vaktechniek: “Vanuit de gedachtegang dat klanten er belang bij hebben om geldende wet- en regelgeving na te leven en mee te gaan met maatschappelijke ontwikkelingen, hebben we in 2021 hard gewerkt om onze tools hierop aan te laten sluiten. Onze collega's werken bij elke klant met een standaard ‘toolkit’ waarin onderwerpen aan bod komen als:
- integriteit;
- naleving wet- en regelgeving;
- en MVO & duurzaamheid.
Alle klanten, van groot tot klein, scannen we hierop en nemen we hierin mee. Zo kunnen we tijdig en gericht adviseren.
Een ander mooi voorbeeld is onze betrokkenheid met vijf controleklanten in de NBA-pilot Fraude en Continuïteit. Deze onderwerpen hebben vergaande invloed hebben op de maatschappij, omdat het alle stakeholders van onze klanten raakt. Met al deze initiatieven voegen we belangrijke maatschappelijke thema's toe aan ons dagelijkse werk".
Tijdig signaleren en adviseren
En ja, dat brengt extra administratief werk met zich mee. Soms lastig en voor beide partijen intensief, maar uiteindelijk zijn we wel in staat tijdig te signaleren en te adviseren. Alleen op die manier bieden we de kwalitatieve ondersteuning die een klant van ons mag verwachten en vervullen we ook onze toezichthoudende rol richting de maatschappij.
Maar het gaat verder. Door deze onderwerpen aan te kaarten, komen we echt met elkaar in gesprek. Waar wil die ondernemer graag heen en denkt hij na over de kansen en gevolgen? Daarbij kijken we niet alleen met onze accountancybril op. We betrekken ook de overige disciplines, zoals belastingadvies en personeelsadvies.