Met elkaar mooie stappen gezet

Een jaar waarin we met elkaar veel projecten hebben opgestart en uitgerold en we veel mooie dingen realiseerden. Directeur Horst in 't Veld vertelt over de mooie stappen in 2021.

Met elkaar mooie stappen gezet

Ondanks dat corona nog een stempel drukte op 2021, realiseerden we met elkaar toch veel mooie dingen. Eentje die er voor mij met kop en schouders bovenuit stak, was toch wel het resultaat van ons MTO (medewerkerstevredenheidsonderzoek). Dit jaar voerden we weer het grote, integrale onderzoek uit en ik ben er trots op dat we maar liefst 94% respons hadden.

Fijn dat collega’s zich zo betrokken voelen bij onze organisatie en de moeite nemen de uitgebreide enquête in te vullen. Daar zijn we blij mee, want alleen als we openlijk met elkaar onze meningen delen, zijn we in staat onszelf te verbeteren/ontwikkelen. Een mooie bijvangst was het winnen van de Integron medewerkersbeleving Award 2021 in de categorie succesvolle continue medewerker feedback.

Horst in 't Veld
Horst in 't Veld Directeur
Directielid bij de Jong & Laan
Horst in ’t Veld is sinds 1 juli 2019 directeur van de Jong & Laan. Mensen en middelen is één van zijn belangrijkste aandachtsgebieden. "Onze medewerkers inspireren is wat mij drijft. Krachten benutten en focus aanbrengen leidt tot gemotiveerde medewerkers. Zo bouwen we samen aan onze duurzame organisatie, energie en een fijne werksfeer. Ik ben dan ook trots op onze cultuur die meer dan goed gewaardeerd wordt; ik ben graag onder de mensen én vaak te vinden in de natuur."
Neem contact op

Prachtig resultaat

Naast de enorm hoge deelname ben ik ook trots op de uitslag. Niet minder dan 92% van onze medewerkers geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de Jong & Laan als werkgever en onze eNPS (Employee Net Promotor Score) scoort met ruim 41% ver boven gemiddeld in onze branche. Belangrijk is ook dat de werksfeer, collegialiteit en werk-privé balans als ‘zeer goed’ worden ervaren. Dat ondanks de toch soms lastige omstandigheden door corona.

Personeelstevredenheid is een onderwerp dat we goed in de gaten houden, want ons belangrijkste kapitaal zijn onze medewerkers. Daarom wegen we nieuwe opdrachten zorgvuldig af; is er voldoende capaciteit, zijn we in staat de werk-privé balans voor onze betrokken medewerkers goed te waarborgen? En soms zeggen we dan heel bewust ‘nee’ tegen nieuwe opdrachten.

Sportieve collega’s

De goede werksfeer wordt niet alleen beïnvloed door prettig samenwerken en collega’s die goed in hun vel zitten, maar ook de drang om vitaal in je rol te willen blijven draagt daaraan bij.

En competitief als we zijn, voegen we daar vaak nog een gezonde dosis sportieve strijd aan toe. Er werd dan ook fanatiek meegedaan aan Stapril; de uitdaging om een maand lang dagelijks 10.000 stappen te zetten, waardoor we een prachtig bedrag konden schenken aan het goede doel: Nationaal Fonds Kinderhulp.

En wat ook een goed gevoel gaf, was het zien van onze sportieve collega’s die de strijd op de grasmat met elkaar aangingen tijdens ons jaarlijkse voetbaltoernooi. Vol energie werd er gestreden om de felbegeerde beker om daarna gezellig met elkaar het glas te heffen. Heel fijn dat dit in 2021 toch weer kon.

Tekst gaat verder onder de foto.

Belangrijk kapitaal

Hopelijk kunnen we in 2022 ook weer een gaaf personeelsevenement met elkaar beleven. Daar kijk ik wel echt naar uit. Voor een aantal nieuwe collega’s zal dit dan de eerste keer zijn. En dat er nieuwe collega's bijkwamen, is ook iets waar we trots op mogen zijn. Ondanks de coronaperiode en een moeilijke arbeidsmarkt, groeiden we toch met 20 medewerkers. Iets meer was mooier geweest, maar we zitten wel op de koers van onze ambitie, onze beweging richting 2025.

"Die instroom is belangrijk, maar minstens zo belangrijk is het behouden van onze deskundige, gewaardeerde en gemotiveerde collega’s."

Een belangrijk onderwerp tijdens ons ‘Inspirerend leiderschapsprogramma’ voor de ruim 85 leidinggevenden. Spreker en organisatiefuturoloog Arjen Banach nam ons mee in het thema Remote leiderschap, effectief leidinggeven op afstand. Actueel op dat moment, maar zeker ook in de toekomst nu het thuiswerken meer gewoon is geworden. Hoewel ik gelukkig kan zeggen dat wij merken dat onze collega’s graag weer naar kantoor komen.

Andere zaken die werkgeluk beïnvloeden zijn onder andere de faciliteiten die we bieden. In 2021 ontvingen de collega’s een budget om hun thuiswerkplek optimaal in te richten. Via een portaal kunnen collega’s een bureaustoel, sta/zitbureau, voetensteun etc. bestellen. Er werd gretig gebruik van gemaakt.

Naast een fijne cultuur, goede werk-privé balans en de juiste faciliteiten, is de beloning natuurlijk ook nog altijd belangrijk. In 2021 rolden we ons nieuwe functiewaarderingssysteem uit, waarin we een beloningspositie toepassen die meer dan marktconform is. Ook werd er gewerkt aan het secundaire beloningsysteem, waarin onder ander ook werd gekeken naar het verduurzamen van ons wagenpark en een leasefietsregeling.

Innovatie

visual

Los van letterlijke en figuurlijke beloning, is het luisteren naar collega’s voor ons een belangrijk thema. Wat speelt er, hoe kijken zij bijvoorbeeld tegen bepaalde procedures aan? We zijn benieuwd naar hun mening. En dan komt naar boven dat veel collega’s met goede ideeën rondlopen. Om dat meer podium te geven en tot uitwerking te brengen, dachten we na over het vormgeven van het thema Innovatie binnen de organisatie. We motiveren collega’s hun vooruitstrevende ideeën te delen.

Die ideeën toetsen we aan de hand van het model, door de verschillende fasen van een innovatief initiatief, concept of project te doorlopen. Om vervolgens te bepalen welke initiatieven we oppakken om verder uit te werken. We trapten direct af met drie interessante pilotprojecten. Mooi om te zien dat collega’s dit initiatief nemen. Ik ben heel benieuwd wat hier in 2022 verder uit naar voren komt.

directeur de jong en laan

Duurzaamheid

Naast alle interne projecten, waren we ook op verschillende vlakken extern actief. Het afgelopen jaar trad ikzelf toe tot de commissie duurzaamheid van SRA. Een commissie die bestaat uit bestuurders en partners van verschillende accountantskantoren en aan de slag gaat met het verder vormgeven van de roadmap voor het duurzaamheidsbeleid binnen de branche en voor onze klanten. Goed om daar een bijdrage aan te mogen leveren.

Kortom; een jaar waarin we met elkaar veel projecten hebben opgestart en uitgerold. Op naar een nieuw jaar waarin veel zijn beslag gaat krijgen, een jaar waarin we de vruchten ervan gaan plukken.

Benieuwd naar de resultaten!