Nieuwe mensen aannemen? Juist nu!

Nieuwe mensen aannemen? Juist nu!

"Blijf denken in kansen, kijk goed naar wat er wel kan. Klanten hebben ons nodig, in goede en slechte tijden. De behoefte aan ondersteuning van klanten is mede dankzij de steunmaatregelen van het kabinet groot en nieuwe klanten vinden ons. En juist nu is het voor ons eenvoudiger nieuwe mensen te vinden." 

"Blijf denken in kansen, kijk goed naar wat er wel kan."

Dat stelt algemeen directeur Marco Lokhorst van accountantskantoor de Jong & Laan in een interview met Sjuk Akkerman, Sector Banker Services van ING.

“Van eerdere economische crises hebben we geleerd dat je op een gegeven moment moet afschalen, maar nu merkten we dat de meeste klanten door alle regelingen de benen eronder hielden en behoefte hadden aan ondersteuning”, aldus Lokhorst. “We hebben dus juist mensen aangenomen.”

Marco Lokhorst
Marco Lokhorst Directeur
Directielid van de Jong & Laan
Marco Lokhorst is sinds 2008 werkzaam voor de Jong & Laan en sinds 1 juli 2019 algemeen directeur. "Vooruitdenken, proactief stappen ondernemen om een visie te realiseren; daarin spelen we een grote rol voor onze klanten. Samen kijken we naar mogelijkheden en kansen voor een duurzame toekomst. Op die manier kijken we natuurlijk ook naar onze eigen organisatie. Een rol die ik privé ook graag vervul in allerlei bestuurlijke rollen die op mijn pad komen. Ik heb een druk bestaan, waarbij mijn gezin een belangrijke motiverende en ondersteunende factor is."
Neem contact op

Minder groei dan in 2019

De Jong & Laan hield voorafgaand aan de coronacrisis rekening met zo’n drie procent groei in 2020. In 2019 was het kantoor zeven procent gegroeid ten opzichte van 2018. Volgens Lokhorst zal de groei echter iets lager uitvallen, “omdat we door inzetten op kwaliteit en corona nu iets inefficiënter werken”.

Ondanks corona wél nieuwe mensen aannemen

Evenals voor de zomer werkt maar 15 tot 20 procent van de 700 medewerkers momenteel op kantoor. Maar net als in 2019 neemt de organisatie ook dit jaar per saldo weer circa twintig nieuwe mensen aan.

"Mensen maken de organisatie. Zij kunnen de cultuur van het bedrijf vertalen naar klanten."

Volgens Lokhorst heeft het geen zin om er bij de pakken neer te zitten. "Waar angst heerst is geen ruimte voor vertrouwen. Omarm de kansen en ga zo goed mogelijk om met de bedreigingen. Mensen maken de organisatie. Zij kunnen de cultuur van het bedrijf vertalen naar klanten."

Volgens Lokhorst kan de Jong & Laan “nog goed aan nieuwe klanten komen, vooral de controleplichtige bedrijven." Op dit moment heeft hij nog geen zicht op het wegvallen van klanten als gevolg van de coronacrisis.

De toekomst van accountancy 

Lokhorst ziet de toekomst van accountancy rooskleurig tegemoet. "Ik denk dat er altijd behoefte zal blijven bestaan aan accountancy. Een accountant kan zekerheid geven bij stukken die opgemaakt moeten worden. Maar ook op adviesgebied kun je de klant helpen door te wijzen op trends en ontwikkelingen."

"Ondernemers hebben geen tijd en geen zin om het zelf allemaal uit te zoeken. Zolang we daarin kunnen voorzien, kunnen we toegevoegde waarde leveren."

Dit bericht is gebaseerd op een interview van ING met directeur Marco Lokhorst.