Oog voor vitaliteit
COVID-19 heeft ons des te meer doen beseffen hoe belangrijk fysieke verbinding en mentale welzijn is. De betrokkenheid en verbinding -ook op afstand- is goed. Dit geven onze collega's gelukkig elke keer terug in de gesprekken die we met elkaar voeren.
Daarbij hadden we elkaar nodig, want bijvoorbeeld de druk van het thuiswerken in combinatie met thuisonderwijs was bij onze collega's ook merkbaar. Er zijn collega’s die zonder moeite vijf dagen per week thuiswerken en zich nog steeds energiek voelen. Maar ook collega’s waar de rek eruit is en waar de wens (vaker) naar kantoor te gaan steeds sterker wordt. Dan is het best een uitdaging om binnen de kaders voor iedereen het beste te doen.
We kozen ervoor nieuwe collega’s en collega’s in opleiding meer ruimte te geven om naar kantoor te komen. Meer in te zetten op persoonlijke aandacht, social talk, lunchwandelingen, online gezelligheid, dilemma’s bespreekbaar maken, webinars, slim thuiswerken, mentale supportlijn en tijd beschikbaar stellen voor thuisonderwijs en thuiswerkfaciliteiten.
Juiste infrastructuur
Wat waren we blij dat we ingezet hebben op het creëren van goede faciliteiten om ons werk te kunnen doen. Toen we vanaf 17 maart 2020 opeens volledig gingen thuiswerken verliep dat uitermate soepel. De IT-infrastructuur en middelen als laptops en headsets waren voorgesorteerd op werken op afstand. Uiteraard kon je ook een bureaustoel of toetsenbord meenemen naar huis.
In een later stadium hebben we ook een budget beschikbaar gesteld, zodat collega's de thuiswerkplek nog beter konden inrichten. Naast de fantastische inzet en betrokkenheid van onze collega's, bracht dit voordeel de organisatie direct in de juiste nieuwe flow.
Groei
Het is zelfs gelukt in deze bijzondere tijd te groeien. We kozen ervoor om ondanks de onzekerheden anticyclisch te werven. Er zijn nieuwe collega's aangenomen en stageplekken bleven beschikbaar. Juist de jongeren hebben nu kansen en perspectief nodig. Door deze keuze zijn we, ondanks al het extra werk dat voortkomt uit stimuleringsregelingen zoals de NOW, in staat klanten goed voort te helpen en zelfs door te ontwikkelen op onderwerpen als IT advies, online klantcontact, dashboards en de visuele jaarrekening. Daar doen we het met elkaar voor, want buiten winnen is intern beginnen.