Duurzaamheid en data gaan goed samen bij Berrico

Aangestuurd door twee echtparen en met slechts 21 medewerkers een omzet realiseren van tientallen miljoenen; zijn ze binnen de branche dan de underdog of springt het bedrijf er juist bovenuit?

Ingrediënten die Berrico FoodCompany maken tot waar het nu staat:

  • een slimme kijk op investeringen
  • kennis van zaken
  • gedigitaliseerde processen
  • data-inzicht
  • duurzaamheid

Met daarnaast een altijd vrolijke en positieve insteek! Voor ons als de Jong & Laan een fijne klant om mee samen te werken.

Het begin van een prettige samenwerking

In 2019 werd Berrico een controleplichtige onderneming. De Jong & Laan werd benaderd en er ontstond een prettige samenwerking tussen de vier dames van het de Jong & Laan controleteam en Foekje van Dijk, de financieel en HR-verantwoordelijke medeoprichtster van Berrico. Dit volledig vrouwelijke team richtte zich het eerste jaar vooral op het goed inrichten van het controleproces.

“Dat heeft ervoor gezorgd dat ze nu goed op elkaar zijn ingespeeld. We zijn het tweede controlejaar ingegaan waarbij we over en weer weten wat we van elkaar kunnen verwachten. Berrico is een kritische klant, ze nemen niet alles klakkeloos aan, willen eerst achtergrondinformatie. Waar we in het eerste jaar veel tot in de puntjes hebben uitgezocht en toegelicht, zijn ze nu bekend met de materie en lopen we een stuk gemakkelijker door het proces", aldus controleleider Hanneke Kronenberg.

“We mogen eigenlijk wel zeggen dat het een voorbeeldklant is, zeker als het gaat over hoe de processen en het ERP-systeem zijn ingericht.

Ze vervolgt: "Deze kritische houding houdt ons scherp en we leren ervan. We beseffen bijvoorbeeld dat ook andere klanten mogelijk meer behoefte hebben aan diepgaandere achtergrondinformatie.” 

Externe accountant Lingling Huang vult haar enthousiast aan. “Niet alleen de punctualiteit, maar ook de vooruitstrevendheid en de professionaliteit maakt dit voor ons een hele interessante klant. We mogen eigenlijk wel zeggen dat het een voorbeeldklant is, zeker als het gaat over hoe de processen en het ERP-systeem zijn ingericht. Dit maakt een data-gedreven controle mogelijk."

Lees onder de video onder andere over hoe Berrico FoodCompany omging met de coronacrisis én de Brexit.

"Met de Jong & Laan hebben we goed en persoonlijk contact. Ze hebben veel kennis van zaken."

Digitaal inzicht

"Alle informatie met betrekking tot de operationele goederen- en financiële geldstromen is voor ons digitaal inzichtelijk. Met deze ruwe data zijn wij in staat de geld- /goederenbeweging duidelijk in beeld te brengen. En dat is nog best een complex proces als je alleen al denkt aan alle internationale btw-nummers voor het inklaren van goederen die ze importeren", vertelt Lingling.

"Maar door die digitale data-extractie zijn we in staat optimaal data-analyses uit te voeren en ons volledig te focussen op de verschillen en uitzonderingen. Dit alles sluit naadloos aan op onze innovatieve controleaanpak, die we de afgelopen jaren steeds verder hebben gedigitaliseerd en geoptimaliseerd.”

Uitzonderingen

Bij uitzonderingen kunt u denken aan:

  • afgrenzingen rondom balansdatum.
  • geldstromen in vreemde valuta, zoals dollars en ponden. Kloppen de berekeningen? En als er een afwijking is, hoe is deze dan te verklaren?
  • voorraadaantallen. Het komt voor dat er nog voorraad onderweg is, ergens op een schip staat, die dus niet feitelijk bij de telling in de magazijnen aanwezig is. Toch blijft het door de digitale werkwijze en procesinrichting overzichtelijk en goed behapbaar.

"Zoals gezegd; Berrico is voor ons een voorbeeldklant op het gebied van operationele data-analyse en ideaal om assistenten van het controleteam mee op te leiden” concludeert Lingling.

Het verhaal achter de cijfers

Taal en achtergrond zijn belangrijk

“Ik wil graag de aansluiting vinden tussen de keuzes die wij gemaakt hebben in onze financiële administratie en de ‘taal’ die de accountant daarvoor gebruikt. Daarom vraag ik op sommige elementen verder door", vertelt Foekje.

"Het verhaal achter de cijfers moet kloppen met wat we in de jaarrekening presenteren. Het is fijn om dan met een kantoor te werken dat de tijd neemt om deze achtergrond goed uit te leggen. In het eerste jaar is hier ruim de tijd voor genomen en is er een duidelijke structuur neergezet. Hierdoor verloopt het proces in ons pas tweede controlejaar best soepel."

Berrico richt zich op de import van:

  • bijzondere gedroogde fruitproducten, zoals cranberries en goji bessen; 
  • sap;
  • en diverse zaden.

De zowel conventionele als biologische producten worden wereldwijd ingekocht en leveren ze aan de dranken- en voedingsmiddelenindustrie, verpakkers en groothandels in heel Europa.

"Ik kon in Canada met eigen ogen zien hoe een cranberryveld onder water werd gezet om het gewas te beschermen.”

Daarbij hebben ze duurzaamheid en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Zo bezoeken ze zelf de productielocaties en velden waar onze producten worden verbouwd, voordat ze met een producent een vruchtbare samenwerking aangaan.

"Alleen dan weten we zeker dat een leverancier past bij onze uitgangspunten. Los van natuurlijk het voordeel dat het prachtige en indrukwekkende reizen met zich meebrengt,” zegt Foekje lachend. “Zo kon ik in Canada met eigen ogen zien hoe een cranberryveld onder water werd gezet om het gewas te beschermen tegen beestjes of de strenge kou.”

Lees onder de afbeelding onder andere over hoe Berrico Foodcompany bepaalde zaken nét even anders aanpakt, zoals huisvesting.

Klantcase Berrico, het verhaal achter de cijfers moet kloppen| de Jong en Laan

Net even anders

De aansturing van de organisatie is best bijzonder te noemen. Foekje is de vrouw van Renno van Dijk. Samen zijn zij één van de twee echtparen die  verantwoordelijk is voor het reilen en zeilen van de onderneming.

Daarbij ligt de kracht en passie van de mannen, Renno en Bert Jan Bakker bij:

  • innovatie
  • verkoop
  • IT 

Rosita Chang, de vrouw van Bert Jan, is verantwoordelijk voor:

  • inkoop
  • logistiek
  • kwaliteit
  • het vinden van nieuwe producten

Het blijkt al 20 jaar een goede mix.

"We doen het net even anders. Een bewuste keuze, mede met het oog op kosten en duurzaamheid."

Ook de inrichting van de organisatie op het gebied van huisvestiging is niet standaard te noemen. Inmiddels is Berrico het werken vanuit één van de huizen van de eigenaren ruim ontgroeid en werken ze vanuit een kantoorpand in Lelystad, maar de onderneming kent bijvoorbeeld geen eigen magazijn.

Het huren van externe voorraadlocaties met de juiste klimaatbeheersing en aanwezige kundige medewerkers werkt in verhouding voordeliger dan zelf panden hiervoor bouwen, inrichten en onderhouden. 

Foekje: “We doen het net even anders. Een bewuste keuze, mede met het oog op kosten en duurzaamheid. Waarom nog iets bouwen, terwijl de mogelijkheden allemaal al lang om ons heen aanwezig zijn.”

Uitgaan van kansen

Klantcase Berrico, uitgaan van kansen | de Jong en Laan

Waar corona het afgelopen jaar op veel vlakken verandering heeft gebracht, kwam voor Berrico FoodCompany ook nog de Brexit om de hoek. Dit bracht de nodige uitdagingen in logistiek, import en het bijzonder de biologische certificering.

Ondernemend als ze zijn, is er inmiddels een bedrijf in Engeland opgericht. Foekje: “Via die nieuwe entiteit zijn we in staat om de in- en export van ons biologische assortiment te blijven optimaliseren.”

Foekje vult aan: “Van kijken naar wat niet kan, word je niet vrolijk. Ga uit van het positieve, bedenk een oplossing, benut de kansen die er zijn. Dat brengt je veel verder en maakt je werkdag een stuk leuker”.

“Natuurlijk staat het begrijpen van ons bedrijf, de processen, een goede prijs/kwaliteit bovenaan. Maar fijn samenwerken, elkaar goed aanvoelen en een open communicatie is ook van groot belang.“

Eén van de onderwerpen die werd afgevinkt bij de keuze voor de Jong & Laan was of er tijdens de kennismaking werd gelachen.

Lingling: “Dat kenmerkt de samenwerking met Foekje zelf ook. Elk contactmoment begint met een positieve noot, wat erg aanstekelijk werkt. Er is, voordat we de zakelijke boodschap bespreken, altijd even ruimte voor persoonlijke aandacht. Die open, warme en transparante houding maakt dat het een klant is die goed bij onze cultuur past en dus leuk is om mee samen te werken."

Spreekt onze aanpak u aan?

Neem contact op en laten we samen een kennismakingsgesprek aangaan.