Smienk Trapliften

Een bedrijf in de lift vraagt om deskundige begeleiding

Afgedankt ondanks een uitstekende technische staat. Pure verspilling vond Erik Smienk uit Nunspeet het. Na revisie en kleine aanpassingen aan de rail, blijkt een gebruikte traplift namelijk weer zo goed als nieuw. In 2013 neemt hij de gewaagde stap. Van een goede baan naar een eenmanszaak in gebruikte trapliften. Smienk Trapliften was geboren.

Betaalbaar

Het concept om oude trapliften te hergebruiken sloeg aan, mede door het prijsvoordeel ten opzichte van een nieuwe traplift.

Frank Hop
Frank Hop Vestigingsleider

Het brengt volgens Erik voor veel mensen een traplift binnen handbereik. “Het is geweldig om te zien dat we zoveel mensen kunnen helpen met een oplossing die voor hen anders onbetaalbaar is.”

"Het is niet meer zo dat je een oudere doelgroep alleen via een brochure bereikt."

Naast de prijs, onderscheidt Smienk zich ook met online vindbaarheid ten opzichte van de concurrenten. Ook ouderen zijn te bereiken via het internet, stelt Smienk.

“Veel 80-jarigen hebben tegenwoordig een mobiel of iPad. Of ze laten hun kinderen online zoeken. Het is niet meer zo dat je een oudere doelgroep alleen via een brochure bereikt.”

FD Gazellen Award Smienk Trapliften

In de lift

Binnen enkele jaren ontwikkelt het bedrijf zich van een bijverdienste naar de grootste speler op de markt van gebruikte trapliften in Nederland. Smienk zit in de lift.

Ook het aantal personeelsleden groeit mee, van 1 persoon naar ruim 50 medewerkers. De media merkte het sterk florerende bedrijf op. Smienk Trapliften is in 2017 en 2018 genomineerd voor de FD Gazellen Awards. Deze prijzen reikt het Financiële Dagblad uit aan de snelst groeiende bedrijven van Nederland.

Een nuttig potje voetbal

Onder het toenemend aantal personeelsleden bevond zich ook Clemens Kardol, commercieel directeur bij Smienk Trapliften. Het was Clemens die in 2016 de voorzet gaf om de Jong & Laan te betrekken bij het bedrijf. Tijdens een mannenavond voetbal kijken, een wedstrijd Heerenveen – PSV, kwam hij namelijk in gesprek met accountant Frank Hop. Het bleek de aftrap van een waardevolle samenwerking.

Eem probeern, eem kiekn

De forse groei vroeg om professionele begeleiding. Vraagstukken waren niet meer op te lossen met ‘eem probeern, eem kiekn’. Frank ging met ze om tafel. “De mannen van Smienk hadden behoefte aan een deskundige om mee te sparren over de steeds complexer wordende onderwerpen. Daarnaast wilden ze graag beter inzicht krijgen in hun cijfers.”

Lees verder onder de afbeelding.

Smienk Trapliften

Btw-voordeel

De overstap van boekhouder naar de Jong & Laan resulteerde voor Smienk Trapliften onder andere in een interessant belastingadvies. Door het invoeren van een margeregeling kon het bedrijf namelijk btw-voordeel behalen.

“Verkopen in Duitsland en België kunnen we wel. Maar de financiële en juridische regels zijn daar toch behoorlijk anders dan in Nederland."

Dit betekent dat Smienk bij het verkopen van de gerenoveerde traplift alleen btw over de winst betaalt. Daarmee bespaarde het bedrijf enkele tienduizenden euro’s.

Ook het terugvragen van btw uit het buitenland leverde geld op. Momenteel zet Smienk Trapliften de eerste stappen over de grens, waarbij de Jong & Laan deze groei in goede banen leidt.

Verkopen in Duitsland en België kunnen we wel. Maar de financiële en juridische regels zijn daar toch behoorlijk anders dan in Nederland. Omdat de risico’s flink zijn, doen we dit graag met een professionele partij die hier veel ervaring in heeft”, aldus Clemens Kardol.

Afstudeerstagiaire

Ook ten aanzien van de kostprijzen bleek er winst te behalen. Voor het opdoen van nieuwe inzichten, was er gedegen onderzoek nodig. Afgelopen september ging er dan ook een afstudeerstagiaire aan de slag in Nunspeet.

Smienk Trapliften

Een extra paar handen

Ook op het gebied van operationeel leidinggeven kon Smienk Trapliften een extra paar handen goed gebruiken.

“Erik is een ondernemer pur sang. Zijn focus ligt op het ontwikkelen van ideeën en het vormgeven van nieuwe projecten. Clemens is een echte marketingman. Ze misten dus een persoon voor het operationele gebied en voor alle interne processen,” zegt Frank.

Een collega van Frank hielp het bedrijf bij het zoeken naar de juiste persoon, met behulp van assessments. Erik en Clemens vulden een assesment in, waaruit bleek wat de mannen van Smienk op welk gebied nodig hadden. De kandidaten vulden een assessment in, waarin ieders persoonlijke competenties naar voren kwamen.

De uitkomsten van beide assessment werden als puzzelstukjes naast elkaar gelegd. Met succes!

Advies in iedere groeifase

Frank heeft waardering voor de wijze waarop Smienk Trapliften zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. “Het zijn jonge jongens die in no-time een ‘hutje’ neerzetten waar 50 man aan het werk is.”

Met zo’n snel groeiend bedrijf lijkt het vanzelfsprekend om de deskundigheid van een accountant in te schakelen.

Maar het zit hem volgens Frank niet in de snelheid of omvang van de groei. “Eigenlijk lopen ondernemers in iedere groeifase tegen zaken aan waar ze graag met een professional over willen praten.” Geldt dat ook voor u?

Wij gaan graag met u in gesprek over uw groeiende onderneming. Neem contact met ons op.

Meer interessante klantcases

Case
Bakkerij Nollen | Financiering? Het draait om een gedegen voorbereiding en creativiteit
Lees meer
Case
Autohaus Vortkamp | Ondernemen in het buitenland? "Je ziet gemakkelijk iets over het hoofd."
Lees meer
Case
Stella fietsen | Van werken in een schuurtje naar nieuwbouw
Lees meer