Helpt de werkkostenregeling geschenken om zeep?

Laatst bijgewerkt op: 21 november 2017

Het kerstpakket is een niet te onderschatten tertiaire arbeidsvoorwaarde. Maar blijft het leuk om dit als werkgever te geven?

Hans Vosjan
Hans Vosjan

Feestdagen

Het is weer bijna zover, dan deelt het merendeel van de werkgevers kerstpakketten uit. Altijd weer een moment waar de meeste werknemers naar uitkijken.

Ondanks dat een kerstpakket veelal niet meer is dan een kartonnen doos gevuld met paté, een windlicht, een fleecedeken en een hoop plastic krullen, is het een gebaar richting uw personeel waarvan u de waarde niet mag onderschatten.

De onderschatte waarde van geschenken

Bij een groot productiebedrijf besloten ze jaren geleden een keer geen kerstpakket uit te delen in verband met tegenvallende resultaten. Dit schoot bij de werknemers in het verkeerde keelgat.

Het jaar erop maakte de werkgever dit dubbel en dwars goed met een extra groot pakket en een bedrag in geld. Maar waar spraken de werknemers jaren later nog over? Juist, dat ene jaar waarin ze géén kerstpakket ontvingen.

Waardering werknemers

Het pakket is niet de inhoud op zich. Het is het gebaar van de werkgever, een blijk van waardering, de afsluiting van het jaar. En welke werknemer voelt zich nou niet een beetje trots als hij op een koude decemberavond thuiskomt, met een fors gebaar het grote kerstpakket op tafel zet en samen met de gezinsleden een voor een de artikelen uit het pakket tovert?

Ik was laatst in overleg met andere adviseurs en ook hier kwam het kerstpakket ter sprake. Een van de adviseurs trok het geschenk in breder perspectief met de stelling;

"De gevoelswaarde van een kerstpakket is belangrijker dan de financiële waarde"

Wat is meer waard voor werknemers; een duur kerstpakket of een goedkopere persoonlijke attentie met een persoonlijke, op de individuele werknemer gerichte, boodschap?

Het geeft allemaal aan dat het onderwerp 'kerstpakket', of geschenken in welke vorm dan ook, een grotere rol binnen de bedrijfsvoering speelt dan men denkt. Het is een middel om het psychologische deel van de arbeidsovereenkomst positief te beïnvloeden door (ook) aandacht te geven aan de sociale kant van de relatie met uw personeel.

Werkkostenregeling: een maximum aan geschenken

Door de werkkostenregeling maakt u als werkgever een zorgvuldige afweging of u wel of geen geschenken aan uw werknemers geeft. En als u de keuze maakt, bedenkt u zich wel 3 keer wat de maximale waarde van het geschenk mag zijn.

De werkkostenregeling stelt immers een maximum aan wat u als onbelaste vergoeding aan uw werknemers mag verstrekken, vergoeden of ter beschikking stellen. Feitelijk gaat het dus om alles wat van werkgever richting werknemer gaat.

De fiscus pikt graag een graantje mee

Bij alle geschenken aan uw werknemers, draait het om de forfaitaire ruimte (1,2% van de totale fiscale loonsom). Want uiteraard wil ook de fiscus een graantje meepikken van uw goedheid.

Blijft u binnen de lijntjes, dan is er niet veel aan de hand en kunt u de geschenken onbelast verstrekken. Overschrijdt u het forfait, dan heft de fiscus over de overschrijding 80% belasting.

"Het zijn juist de kleine werkgevers die er meer moeite mee hebben"

Ook een sinterklaascadeau, een niet onderbouwde kostenvergoeding, een personeelsuitje, een maaltijd, de vakbondscontributie en een jubileumfeest vallen onder het forfait. Dat wordt dus rekenen en inschatten geblazen.

U wilt immers ook een buffer behouden voor onvoorziene zaken; sommige regels binnen de werkkostenregeling lijken namelijk ondoorgrondelijk. Daarnaast is het forfait afhankelijk van de loonsom; deze is geen jaar gelijk. En u wilt ook het moraal onder de werknemers hoog houden en niet teveel snijden in de arbeidsvoorwaarden. Een ingewikkeld stukje werkgeverschap.

Kleine werkgevers

Grote werkgevers redden zich over het algemeen wel met de werkkostenregeling, zij hebben een grotere forfaitaire ruimte. Het zijn juist de kleine werkgevers die er meer moeite mee hebben.

Een onderneming in de detailhandel met parttimers heeft een lage loonsom ten opzichte van een relatief groot personeelsbestand. Dit maakt dat de werkkostenregeling discriminerend is richting kleine werkgevers.

U gaat met uw werknemers een keertje naar de chinees en u overschrijdt uw forfaitaire ruimte al. U doet nog een teamuitje en een kerstpakket en u schiet fors over uw 'budget' heen.

U gaat met uw werknemers een keertje naar de chinees en u overschrijdt uw forfaitaire ruimte al

Daarnaast heeft uw bedrijfskleding een iets te klein bedrijfslogo en de overschrijding wordt nóg groter. Met een eindheffing van 80% over elke overschreden euro, wordt uw middel om commitment bij het personeel te kweken en inzet te belonen een kostbare aangelegenheid.

Deze situatie zie je veel binnen de middenstand. Een groep ondernemers die het toch al niet makkelijk heeft.

Een oplossing voor kleine werkgevers?

Voor kleine werkgevers worden de middelen om personeel extra te belonen, motiveren, bedanken of om commitment te creëren uit handen genomen, óf u moet er fors voor betalen.

En ook zij kennen lastige tijden en zoeken een goedkope oplossing om werknemers eens een keer wat extra's te geven. Ondanks dat er links en rechts wat creatieve oplossingen zijn, blijft dit lastig; veel opties zijn er niet.

Ik vrees dat het voor u de kunst wordt om in plaats van een standaard kerstpakket een mooi persoonlijk gebaar richting uw werknemers te maken. Weliswaar voordelig in geld, maar kostbaar in waarde. Uiteraard kunt u er ook voor kiezen de fiscus een graantje te laten meepikken.

Ik ben benieuwd hoe u over de stelling denkt: "De gevoelswaarde van een kerstpakket is belangrijker dan de financiële waarde". 

Laat u een reactie achter? En alvast fijne feestdagen gewenst!

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren