De uitdaging van ondernemers

Facebook. Tja, ik zit er niet op. En elke keer als dat naar boven komt, moet ik me bijna verontschuldigen. Zeker omdat ik wel zo'n meekijker ben, want mijn man zit wel op Facebook. Zo krijg ik de belangrijkste posts en hypes mee.

De Ice Bucket Challenge was een hele grote. Wekenlang zag ik filmpjes waarin mensen de uitdaging aangingen, emmers (ijs)water op hun hoofd stortten om vervolgens de volgende 'vrijwilligers' te nomineren. Het was eigenlijk net een kettingbrief, uit het tijdperk dat Facebook nog niet bestond. Wat is de link met de uitdaging van ondernemers?

Renate Ekhart
Renate Ekhart

Na een paar weken was de Ice Bucket Challenge over en stond de volgende hype alweer klaar.

"Kinderen durven te breken met de traditie om pa of ma op te volgen in het bedrijf"

Een hype krijgt tijdelijk veel aandacht. Voor je het weet is die achterhaald. De uitdaging: hoe voorkom je als ondernemer dat jouw inspanningen beperkt blijven tot een hype?

Balans opmaken

Voor adviseurs is terugkijken bijna dagelijkse kost. We maken de balans op van het afgelopen jaar. Van de onderneming én privé. En het zijn diezelfde cijfers die stof tot nadenken geven over de toekomst. Wat is het vooruitzicht? Waar staan u en uw bedrijf over vijf jaar? Zien de cijfers er dan nog steeds zo uit?

Verwachten dat het goed is: een gemiste kans

Nu kun je die vragen beantwoorden met een paar goede aannames en de nodige kennis van Excel. De huidige situatie extrapoleren. En dan ga je ervan uit dat de huidige situatie prima is. Eigenlijk vind ik dat een gemiste kans. De toekomst is maakbaar en die mogelijkheid moet je aangrijpen.

Toekomst van de onderneming

Niets is leuker dan om als adviseur met de ondernemer te sparren over de toekomst. Waar wil je als ondernemer staan over vijf tot 10 jaar. Allereerst met diezelfde onderneming. Groeien, consolideren? En als je wilt groeien, hoe dan. Autonoom, neem je over of zoek je een partner op?

"Niet cijfermatig gerelateerde vraagstukken kunnen het succes en de continuïteit van een onderneming maken of kraken."

En consolideren lijkt makkelijker dan het is, maar hoe blijf je je onderscheiden en je marges maken? Want de concurrentie maakt ook slagen en komt steeds sneller om de hoek kijken. Deze vragen kun je niet beantwoorden zonder te kijken naar de persoon achter die onderneming.

Vooruitzicht van de ondernemer

Want waar denkt de ondernemer dan zelf te staan? Wat is de toekomstvisie? Staat hij of zij dan nog aan het roer? Of hebben anderen dat overgenomen? Wie zijn die anderen?

Misschien zijn er nu al kinderen en zijn die de beoogde opvolgers. Wat moeten die er dan voor doen en - misschien wel - laten? Ik merk steeds vaker dat ondernemerskinderen durven te breken met de traditie om pa of ma op te volgen in het bedrijf.

Ze maken eigen keuzes. En daargelaten of ze het willen, ze moeten het ook kunnen. Durf je dan als ouder te zeggen dat je eigenlijk iemand anders op het oog hebt? Genoeg dilemma's voor een ondernemer, die hem of haar misschien nog wel meer kopzorgen baren dan de cijfers.

De ondernemer en zijn familie

We organiseren vanuit de Jong & Laan regelmatig laagdrempelige sessies hierover. Waarbij we benoemen dat het belangrijk is om de strategie van de onderneming te bepalen en tegelijkertijd inzichtelijk te maken dat de haalbaarheid daarvan mede wordt bepaald door de ondernemer en diens familie. Draagvlak, opvolging, financiering, tijdsbesteding.

Juist die niet cijfermatig gerelateerde vraagstukken kunnen het succes en de continuïteit van een onderneming maken of kraken. Het delen of bespreekbaar maken van zaken en dilemma's waar je mee worstelt als ondernemer, maakt dat je de toekomst voor een deel al zelf bepaalt.

Uitdaging: het roer om?

Toch jammer dat ik niet op Facebook zit. Ik zou wel eens willen weten hoe ver de hype komt waarin je mensen vraagt te posten hoe ze denken dat hun leven er over tien jaar uit ziet. Wie gooit het roer rigoureus om? Misschien moet ik dan bij mezelf beginnen. Facebook, here I come!

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren