Throwback Thursday

Ik waag me er aan: Throwback Thursday. En dan maar gelijk 20 jaar terug in de tijd. Laat ik beginnen met een liedje uit 1996 van mijn favoriete band, de Smashing Pumpkins:

"Time is never time at all You can never ever leave without leaving a piece of youth And our lives are forever changed. We will never be the same"

Anja Wansink
Anja Wansink

Throwback

Afgelopen maandag was het exact 20 jaar geleden dat ik mijn eerste stap over een 'de Jong & Laan drempel' zette. Een bijzonder moment om aan terug te denken, want met alle kennis die ik toen had, had ik niet kunnen bedenken dat ik 20 jaar later nog steeds elke (werk)dag met een glimlach bij de Jong & Laan binnen zou lopen.

20 jaar. Dat is gewoon de helft van mijn leven. Een aantal van mijn collega's zag mij volwassen worden. Zij zagen hoe ik me ontwikkelde, fouten maakte (en herstelde), mij boos maakte over totaal onbenullige zaken, maar vooral hoe ik bomvol energie voor mijn klanten aan de slag ging.

Ze glimlachten als ik trots vertelde over de verhalen die ik beleefde bij klanten en zagen hoe blij ik werd als we met ons advies een glimlach bij de klant op het gezicht wisten te krijgen.

20 jaar bij de Jong & Laan

Wat gebeurde er ontzettend veel in de afgelopen 20 jaren. Een paar momenten kan ik me nog zo goed herinneren! Die vind ik zeker het delen waard. Ik probeer ze in chronologische volgorde te plaatsen:

  • Mijn eerste kennismaking met 14-kolomspapier. Heel bijzonder om een boekhouding volledig op papier uit te werken. De computer had toen echt al wel zijn intrede gedaan, maar in 1996/1997 werden nog meerdere administraties handmatig uitgewerkt. Ook alle jaardossiers werden in mijn beginjaren nog niet digitaal vastgelegd, mijn uitwerkingsstukken waren altijd een kleurrijk geheel. Geen idee of de verantwoordelijk accountant ook zo blij was met al die kleurtjes.
  • Natuurlijk mijn eerste bezoek aan de Jong & Laan in Vroomshoop. Naar het hoofdkantoor. In de auto van mijn moeder. De route had ik goed in mijn hoofd geprent, want TomTom was nog niet geboren en Vroomshoop.... daar had ik nog nooit van gehoord! Ik weet zelfs nog welke kleren ik aan had. Stom genoeg herinner ik me alleen nog de voornaam van de HRM medewerker; Monique. Al zegt dat waarschijnlijk al heel veel over hoe binnen de Jong & Laan gewerkt wordt.
  • Het overstappen van een DOS-omgeving (met één printer voor het hele kantoor), naar Windows en nu 'the cloud'.
  • Ons kantoorpand in Enter dat half in de grond stond. Aan de voorzijde zag je twee verdiepingen, maar aan de achterkant zag je dat het er drie waren. Een waterdicht pand leek het, maar we werden tot tweemaal toe in de nachtelijke uren uit bed gebeld omdat het water het pand in stroomde als gevolg van een enorme hoosbui. Nu staat er op mijn CV dus ook 'waterschepper'. Je weet nooit of dat nog eens van pas komt.
  • Mijn eerste presentatie voor een groep. Een knalrood hoofd en een waterval aan woorden. Alles om maar zo snel mogelijk uit de spotlights te komen. Nu kan ik er echt van genieten om voor een groep mensen te staan en hen bij te praten over ontwikkelingen binnen onze branche.
  • Tijdens dag 1 van mijn Human Development traject vlogen 2 vliegtuigen in de Twin Towers in New York. Voor eeuwig in mijn geheugen gegrift.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik laat bewust anekdotes over/met klanten achterwege. Want de mooie successen en de diepe dalen die mijn klanten gekend hebben, dat is meer voor mijn klanten en niet voor deze blog.

Veranderingen

Natuurlijk zijn de werkzaamheden ook veranderd. Niet alleen omdat ik mijzelf wist te ontwikkelen, maar omdat alles om ons heen verandert. Ook binnen de accountancy. Daar blogde ik al eens eerder over.

Wat ik echt jammer vind aan al die veranderingen, is dat je zo ontzettend veel moet vastleggen over wat je wel en vooral ook wat je niet hebt gedaan. Het proactief denken voor een klant komt daardoor wel eens in de verdrukking. De accountancy is niet de enige branche die daar last van heeft. We moeten er vooral het beste van zien te maken.

Enthousiasme van klanten

Want wat niet verandert, is het enthousiasme van onze klanten. De wil om iets moois neer te zetten, hun zorg voor het eigen personeel, nieuwe plannen die ze maken en de veelal succesvolle ontwikkeling van deze plannen. Het blijft mooi om daar getuige van te mogen zijn.

"Dat vind ik echt jammer aan al die veranderingen"

Nu had ik bij deze blog een foto van 20 jaar terug kunnen plaatsen. Maar dat durf ik niet aan. Bang dat iedereen moet lachen om mijn verschijning van 20 jaar geleden. En dat is vast en zeker over 20 jaar nog zo, maar dat zien we dan wel weer. Bij deze neem ik me voor om over 20 jaar opnieuw een blog te schrijven.

Met alles wat ik nu weet, weet ik bijna zeker dat dat wel in dienst van de Jong & Laan is. Een mooie organisatie waar ik alles kan doen wat ik wil (binnen ons vakgebied). Er wordt geluisterd naar mijn eigen ambities en de Jong & Laan ondersteunt me om die ambities te halen.

Het hebben van mooie klanten/ondernemers, fijne collega's, voldoende ontwikkelingen en het tijdig inspelen op en meegaan met deze ontwikkelingen maakt dat ik weet dat ik ook de komende 20 jaar met veel plezier de 'de Jong & Laan vestigingen' binnen stap.

Volgende 20 jaar

Wie helpt me om ook de komende 20 jaar mooie herinneringen te creëren? Want hoewel we al ruim 700 leuke collega's hebben, hebben we nog veel ontzettend leuke vacatures. Hopelijk tot snel!

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren