Buiten je Facebookje gaan

Ik zit op kantoor. Het is vrijdagmiddag, om en nabij 16 uur. Opeens bedenk ik me dat ik nog een blog wilde schrijven. Om wat inspiratie op te doen, breng ik eerst maar eens een bezoekje aan Twitter. Omdat ik via die weg niet gelijk een ingeving krijg, check ik daarna ook nog maar even mijn LinkedIn, Facebook-, en Instragramaccount.

Cindy Notkamp
Cindy Notkamp

Belachelijk klantonvriendelijk

Nadat ik door social media weer volledig op de hoogte ben van alle geboortes, vakanties en alle uitstapjes die aankomend weekend worden gemaakt, ontdek ik op Facebook een bericht dat mijn interesse wekt. Er is een hele discussie gaande die is gestart door, ik noem hem hier, Joost.

"Wat hem is overkomen, vindt hij belachelijk klantonvriendelijk"

Joost is op zoek naar een nieuwe auto. Die dag is hij langs geweest bij een dealer in de buurt. Wat hem daar is overkomen, vindt hij belachelijk klantonvriendelijk.

Joost kwam kijken naar een auto in het kleinere segment. Vanaf het moment dat de verkoper dit hoorde, was hij volgens Joost gelijk ongeïnteresseerd. Een kop koffie zat er voor Joost niet in.

Vlak na Joost kwam echter een nieuwe klant binnen. Toen de verkoper hoorde dat deze klant op zoek was naar een auto in het hogere segment begeleidde de verkoper deze klant, zonder zich te excuseren en zonder nadere berichtgeving richting Joost, naar zijn bureau. De verkoper bood de man een kop koffie aan en naar Joost werd niet meer omgekeken.

Revanche op social media

Joost besloot hierop onmiddellijk een bericht van voorgaande strekking en met naam en toenaam van de dealer op social media te plaatsen. Nu denkt u wellicht, gelijk heeft hij en deze dealer verdient het, maar wat vindt u van de volgende grove taal? Nadat Joost het bericht had geplaatst, reageerde een collega van de verkoper op het bericht van Joost:

"Ik weet precies door wie je bent geholpen. (Naam verkoper) is zo'n arrogante zak! Zou hem graag eens een keer een klap tegen z'n harses geven. Helpt het hele bedrijf naar de vernieling."

Berichten zoals deze, waarbij een werknemer zich negatief uitlaat over het bedrijf of over een collega, verschijnen steeds vaker op social media. Werknemers kunnen door het gebruik van verschillende platforms snel en direct berichten versturen en dit is voor een werkgever niet altijd zonder risico.

Wanneer u als werkgever met voorgaande soort teksten op social media wordt geconfronteerd, kan ik mij voorstellen dat u hiertegen op wilt treden.

Beleid voor social media

Wellicht schiet een ontslag op staande voet door uw hoofd. Om dit soort maatregelen te kunnen nemen, is het echter belangrijk dat u regels voor het gebruik van social media hebt opgesteld. Om die reden adviseer ik u om binnen uw onderneming een social mediabeleid te ontwikkelen.

"Zorg dat u terug kunt vallen op het social mediabeleid"

Met een dergelijk beleid kunt u grenzen stellen aan wat wel en wat niet binnen uw onderneming geaccepteerd wordt en kunt u werknemers makkelijker op hun gedrag aanspreken. Helemaal wanneer u een ontslag op staande voet wilt geven, is een dergelijk beleid noodzakelijk.

Social media is ook kansen zien

Ik weet niet hoe het is afgelopen met de collega van de verkoper. Of zijn werkgever kennis van voorgaand bericht op Facebook heeft genomen en zo ja, of en welke maatregelen hij heeft genomen. Hoe het is afgelopen met Joost weet ik echter wel.

Een aantal uren na de hiervoor geplaatste berichten zie ik via Facebook dat een medewerker van een andere dealer ook op bovenstaande berichten heeft gereageerd met het aanbod om de volgende dag bij hem in de door Joost gewenste auto een proefrit te maken. "Zal ik om 15 uur de koffie voor je klaarzetten?"

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren