Cabin crew, prepare for landing!

"Goedemorgen dames en heren. Ik ben vandaag uw purser op deze vlucht naar Stockholm. Namens de gezagvoerder en haar bemanning heet ik u van harte welkom aan boord van deze Boeing 737." Dit is het begin van een korte vakantie.

Annemieke Stokvis
Annemieke Stokvis

"Als de veiligheidsprocedures bekend zijn en werken kun je je als ondernemer rustig voorbereiden op de landing."

De wereld van de luchtvaart intrigeert mij. De vriendelijk lachende stewardessen, de betrouwbaar uitziende piloten en de interessante termen die door de cabine schallen tijdens de vlucht.

Vanuit de cockpit stelt de gezagvoerder zich aan ons voor en doet mededelingen over de vluchtduur en het weer op de plaats van bestemming. Voordat we richting startbaan taxiën geeft hij het commando: "Cabin crew arm the slides". Klinkt interessant.

Noodsituaties

"Arm the slides" is een commando voor het bevestigen van de evacuatieglijbanen, zodat deze in een noodsituatie zullen opblazen wanneer de deuren openen. Pas als de deuren 'ge-armd' zijn kan het vliegtuig veilig opstijgen. In de luchtvaart gelden nogal wat veiligheidsprocedures. En dat is maar goed ook. Een ongeluk kan grote gevolgen hebben.

"Hoe zit het eigenlijk met noodsituaties bij ondernemingen?

Dit bleek afgelopen periode helaas meerdere malen. Ik laat de uitleg van de stewardessen over wat te doen wanneer de druk in de cabine wegvalt en waar de dichtsbijzijnde nooduitgang zich bevindt dan ook maar goed op me inwerken.

Statistisch blijkt dat noodsituaties in de luchtvaart uitzonderlijk zijn. Maar hoe zit het eigenlijk met noodsituaties bij ondernemingen? Zijn er voldoende veiligheidsprocedures getroffen die tijdig ingrijpen en daarmee een zachte landing mogelijk maken?

Kwetsbaar businessmodel

De praktijk leert dat er sneller sprake kan zijn van een noodsituatie dan gedacht. En ondernemers zijn zich vaak niet voldoende bewust van de grote (financiële) consequenties die dit met zich mee kan brengen. Dit is de reden dat er vaak geen of te weinig veiligheidsprocedures, alternatieve scenario's, aanwezig zijn.

Hoe wordt de ontstane liquiditeitsbehoefte ingevuld?

Neem nou de onderneming die voor zijn omzet nagenoeg afhankelijk is van één grote klant. Dit betreft een zeer kwetsbaar businessmodel. Een optimistische ondernemer zal stellen dat zijn grootste klant heel trouw is en niet wegvalt. Maar wat te doen in het scenario dat dit wel gebeurt?

Dan is het maar de vraag of er tijdig ingegrepen kan worden. Dit is iets wat continue aandacht vereist.

Aflopende financieringsovereenkomst

Een ander voorbeeld is een aflopende financieringsovereenkomst. Ondanks het feit dat de financier bij niet-verlenging dit ruim op tijd zal meedelen, kan er van de één op de andere dag een noodsituatie ontstaan. Hoe wordt de ontstane liquiditeitsbehoefte ingevuld? Goed om op voorbereid te zijn.

Voorbereiden op een landing

"Cabin crew disarm the slides" luidt het vanuit de cockpit. We zijn veilig geland. De veiligheidsprocedures waren tijdens deze vlucht gelukkig niet nodig. Toch zijn ze niet overbodig geweest.

Het zorgt voor onze veiligheid in de lucht en hierdoor kunnen we ons onbekommerd op een fijne vakantie verheugen. Zo moet het bij ondernemen ook zijn.

Tuurlijk, noodsituaties kunnen zich voordoen. Maar als de veiligheidsprocedures bekend zijn en werken kun je je als ondernemer rustig voorbereiden op de landing. En dit zal dan lang niet altijd een noodlanding zijn waarvoor de evacuatieglijbanen nodig zijn.

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren