De sprinttrein

Wat is Marcel Kittel, de Duitse sprinter in de Nederlandse Giant-Shimano ploeg, een fascinerende wielrenner. Hij is één bonk spieren en heeft waarschijnlijk de sterkste bovenbenen van de wereld. Als hij eenmaal op stoom komt, is er niemand die hem bij kan houden.

Afgelopen Tour de France won hij zowel de eerste etappe als de slotetappe op de Champs-Élysées. Twee van de in totaal vier etappezeges. Voor het tweede jaar op rij een enorm succes. Wat bepaalt zijn succes?

Annemieke Stokvis
Annemieke Stokvis

Zeker, hij heeft fantastische sprintkwaliteiten en is fysiek topfit. En hij toont ontzettend veel lef door op enorme snelheid op zijn doel, de finishlijn, af te gaan. Maar volgens mij is er meer.

Op de juiste positie

Marcel Kittel heeft de beste sprinttrein. Zijn collega-renners, waaronder Tom Veelers, Koen de Kort en John Degenkolb, zijn meesters in sprints aantrekken. Zij opereren als een team met één belangrijk doel: Marcel Kittel in de juiste positie krijgen. De positie van waaruit hij kan sprinten en zijn kracht kan laten gelden.

De sprinttrein is perfect op elkaar afgestemd en bestaat uit renners die een hoger doel dienen. Zij zijn niet uit op eigen gewin. Individueel zijn het niet de beste wielrenners. Samen vormen ze een topteam.

Ze zien net dat ene gaatje in het drukke en chaotische peloton, hebben een subliem gevoel voor timing en houden hun kopman tot het laatste moment in het wiel. Ze rijden zich stuk voor stuk helemaal kapot voor het team. Ruim honderd meter voor de finish kan Marcel Kittel toeslaan. Een overwinning is niet mogelijk zonder ze.

Sprinttrein is nodig voor ondernemers

Het principe van de sprinttrein geldt ook voor ondernemers. Ondernemers hebben een passie en zijn vaak ergens goed in. Vanuit hier bouwen ze een onderneming op. Maar ook als ondernemer heb je een sprinttrein nodig. Hierin neemt een financier (een bank of een derde die risicodragend kapitaal heeft ingebracht) een cruciale rol in. Met een financiering die naadloos is afgestemd op de kenmerken van de onderneming. Anders bestaat het gevaar van vastlopen. Het risico dat het einddoel niet gehaald wordt.

Werkkapitaal niet op orde

Dit is aan de orde van de dag bij een gepassioneerde en ondernemende klant van mij. Een ondernemer met liefde voor zijn product en bedrijf. Hij runt een onderneming waar na een periode van zwaar weer herstel intreedt. De orderportefeuille is goed gevuld. Zelfs beter dan ooit. Alle verlieslatende activiteiten zijn gereorganiseerd en de positieve effecten hiervan beginnen zichtbaar te worden.

Er is alleen één probleem. Het werkkapitaal in de onderneming is niet op orde, waardoor niet op tijd uitgeleverd kan worden aan klanten. De leveranciers moeten namelijk voor een belangrijk deel bij aflevering betaald worden. Door de verliezen van de afgelopen jaren is er geen liquiditeit meer beschikbaar om de orders voor te financieren. En dat uitgerekend op het moment dat mijn klant bijna bij de eindstreep is. Hij kan de finishlijn al zien.

Is talent en passie genoeg?

Marcel Kittel doet waar hij van houdt, zo blijkt uit zijn biografie op Twitter: 'I love speed, sprinting and hair'. Dit is niet genoeg. Zowel topsporters als ondernemers hebben naast talent en passie de perfecte sprinttrein nodig. Een sprinttrein die ze op de juiste snelheid en op tijd net in die positie krijgt om de weg naar het einddoel, de finish, te halen.