Investering transport: mis aftrek niet

De EIA en MIA, die kunnen u flink voordeel opleveren. Beide lijsten staan vol met bedrijfsmiddelen die onder deze investeringsaftrekregelingen vallen. Maar, het bijzondere is dat de regeling niet alleen geldt voor deze objecten.

Het gaat verder dan de bedrijfsmiddelen die hierop beschreven staan. Zo kwamen wij bij een transporteur eens iets tegen dat niet op de lijst staat, maar …!

Harald Rohof
Harald Rohof

Zijafscherming en investeringsaftrek

In de transportwereld bestaan verschillende oplossingen die ervoor zorgen dat het milieu minder wordt belast of dat bijvoorbeeld de veiligheid verbeterd wordt. Een van die oplossingen is de zijafscherming.

De zijafscherming zijn panelen aan de buitenkant die zorgen voor meer aerodynamica (ofwel het verminderen van de luchtweerstand) en bijkomend voordeel; meer veiligheid (denk aan (brom-, snor-) fietsers onder vrachtauto's). Een voorbeeld zie je op de volgende afbeelding:

Bij het beoordelen van investeringsfacturen viel ons op dat de 'onderrijbeveiliging' werd vervangen door palletkisten. Onze beoordeling van de palletkist was: "die heeft in principe dezelfde werking als een zijafscherming", immers panelen zijn panelen, of deze nu fungeren als deur of niet.

Palletkisten en EIA-aftrek

We kaartten dit aan bij het RVO, maar kregen nul op het rekest. De controlerend ambtenaar vond het niet subsidiabel, omdat het geen zij-afscherming (code 241202 op de lijst) betrof en omdat het 'niet bestond uit afgesloten panelen die de aerodynamica verminderen'. Het ging in hun ogen puur om de opslag van pallets. Dat was de bekende schop tegen het zere been.

Ja, uiterlijk ziet het er hetzelfde uit. Bijkomend voordeel van een palletkist is dat er nog ongeveer 30 pallets kunnen worden opgeborgen. Naast het feit dat 'in het algemeen' (wat dat ook mag inhouden) bekend is dat palletkisten wél onder de EIA aftrek vallen.

Besparing te hoog?!

"Maar", zei dezelfde controlerend ambtenaar, "ik zal de aanvraag toetsen onder de generieke code (code 440000 waar alles onder valt wat niet 'standaard' op de lijst staat)". Op die code 440000 liet hij de berekening los. Hij kwam met een verassende en pijnlijke uitspraak: "De besparing is te hoog!" Pardon? Nu dus een schop tegen het andere, inmiddels zere, been.

Een andere code? Dan maken wij een andere berekening!

Dus onder een andere code is het niet subsidiabel omdat de besparing te hoog is? Tja, mijn berekening is gedaan op de waarden van zij-afscherming. Het diesel begint een beetje te koken, we geven ons niet gewonnen! Een andere code? Dan maken wij een andere berekening!

Laadvermogen en leegrijden

Een goed betoog en een nog betere onderbouwing, dat kan best tijdrovend zijn. Maar we laten ons niet zomaar afschepen. Opnieuw brachten we in kaart wat de relatie is tussen de investering en de energiebesparing, nu echter belicht vanuit het oogpunt 'efficiëntere lading'.

Want plaats je de pallets in de oplegger, dan kan hier geen andere lading geplaatst worden. Door de palletkist onder de oplegger te plaatsen, gaat het netto-laadvermogen dus omhoog. Dit houdt feitelijk in dat je, na iedere 37e rit, volledig onbeladen hebt gereden, tenminste, alleen met lege pallets.

Oftewel: met 36 ritten heb je 1 rit 'gewonnen'. En dat levert meer voordelen op, voor zowel de kosten, besparing van diesel, als voor het milieu.

Voor ons is het nu vooral een principekwestie.

We stuurden deze samenvatting, met berekening, op de post naar het RVO. Ja hoor, een telefoontje van juridische zaken. Of we nog een hoorzitting willen als negatief wordt beslist….. Jazeker! We komen graag even discussiëren over transport of een lesje vervoer geven. Het gaat om €12.500 euro, maar voor ons is het nu vooral een principekwestie.

Vervolgens is het weken stil, totdat de beschikking op de mat valt.

Bezwaar gegrond!

Moraal van het verhaal

Niet alleen de objecten die op de lijsten staan, vallen onder de MIA en EIA (of misschien wel andere regelingen), wees alert op milieu-ontlastende of energiebesparende maatregelen.

Een goede berekening en een goed verhaal willen nog wel eens lonen. Zorg dat je tijdig je adviseur (met kennis van transport) mee laat kijken naar de mogelijkheden, want de meldingstermijn van drie maanden is wél hard!

Ook interessant

Blog
Transportondernemer zonder auto's
Lees meer
Blog
Vanuit vrachtauto naar salarisstrook
Lees meer
Dienst
Subsidieadvies
Lees meer
1 reactie
Birgit van Knoppen

Wat een goeie tip die van de pallets. Ga meteen even kijken of dit ook interessant kan zijn voor mij!

Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren