Parttime aanwezig, fulltime betrokken

Een onderneming groeit, er komt steeds meer bij kijken. Vooral op het gebied van personeel. Je krijgt er steeds meer van en personeel wordt een steeds belangrijker onderdeel van je organisatie. Medewerkers zijn geen robots, je moet ze aandacht geven, vertrouwen en de verwachtingen over en weer moeten duidelijk zijn. Dat managen, is best een zware taak.

Renate Del Grosso
Renate Del Grosso

"Wat is wijsheid? Zelf alle ballen in de lucht houden? Of je aandacht richten op het benutten van kansen?"

Tijd om iemand aan te trekken, die het beste uit jou en je medewerkers haalt. En daar kom ik in beeld. Prachtig vind ik het om mijn kennis en ervaring in te zetten bij verschillende organisaties. Variërend van vraagstukken op het gebied van aanname tot ontslag en alles wat daar tussen zit.

Het maakt niet uit binnen wat voor soort branche. Of het nu is in de zorg, horeca of in de metaal: het zijn allemaal mensen.

Basis van een interim opdracht

Fris en als nieuweling in een organisatie ga ik aan de slag. Eerst een kennismaking met de ondernemer. Klikt het? Het klinkt logisch, maar dit is een van de belangrijkste uitgangspunten: de relatie met de klant moet goed zijn.

Je moet kunnen werken op basis van vertrouwen, heldere wederzijdse verwachtingen en een duidelijk doel. Samen maken we een plan van aanpak. Hierbij sla ik een brug tussen organisatorische doelstellingen en operationeel personeelsbeleid.

Doen waar je goed in bent

Het vertrouwen is er, de verwachtingen zijn uitgesproken en doelen zijn gesteld. De ondernemer gaat weer doen wat hij echt wil. En ik? Ik ga vol energie aan de slag om van deze uitdaging een geslaagd project te maken.

Ik start met 1 op 1 gesprekken om snel de organisatie te leren kennen en een beeld te krijgen van wat er leeft op de werkvloer. Afhankelijk van de grootte van de organisatie doe ik dit met iedereen, of met een aantal medewerkers. Onderwerpen die aan bod komen, zijn bijvoorbeeld:

  1. Arbeidstevredenheid
  2. Organisatie (missie, visie, strategie)
  3. Directie/management/leidinggevenden
  4. Communicatie
  5. Samenwerking en betrokkenheid
  6. Arbeidsvoorwaarden
  7. Werkomstandigheden

Om het plan van aanpak concreter te maken, moet je beseffen dat het beide kanten op werkt. De ondernemer heeft ideeën, maar de medewerkers ook. Het gaat uiteindelijk om een gezamenlijk belang.

"De ondernemer heeft ideeën, maar de medewerkers ook. Het gaat uiteindelijk om een gezamenlijk belang."

Daarom voeg ik ook aandachtspunten van de medewerkers toe. Hoe tevreden zijn zij? Wat motiveert hen? Wat maakt het werk voor hen plezierig? Hoe krijgen zij meer energie, melden ze zich minder snel ziek en voegen ze waarde toe aan de organisatie?

Jaaragenda personeel

Alles in beeld? Tijd voor de jaaragenda. Samen met de opdrachtgever stel ik deze op. Naast de operationele werkzaamheden kies ik ook een aantal thema's of projecten om aan te werken. Dit is uiteraard afhankelijk van de opdracht, maar denk bijvoorbeeld aan:

  • Introductiebeleid
  • Opleidingsbeleid
  • Ziekteverzuimbeleid
  • Arbeidsvoorwaarden
  • Personeelsgesprekken

Op deze manier zorg ik ervoor dat we ook meedenken over de richting en ontwikkeling van de organisatie in de toekomst.

Structureel aanwezig

Ik ben structureel aanwezig. Zo hoor en zie ik veel, pik ik signalen op en kan ik hier iets mee doen. Ik blijf afstemming zoeken met de opdrachtgever. Zitten we nog op dezelfde lijn? Moeten we de doelen en verwachtingen bijstellen? Want doordat ik steeds meer over de organisatie leer, kan het doel gedurende de opdracht veranderen.

Afwachtend of pro-actief

De klant blijven verrassen, dat is een van mijn persoonlijke doelen. Uiteraard kun je wachten tot er een vraag komt, maar het is veel mooier als de klant verrast wordt met ideeën, suggesties en voorstellen.

Een pro-actieve houding is naar mijn idee een must. Ik vind het enorm belangrijk om de organisatie verder te helpen op het gebied van personeel, zoals duurzame inzetbaarheid.

Is extern beter?

Mijn rol als 'tijdelijke' collega heeft voordelen. Zo denk ik graag mee in lastige situaties, bijvoorbeeld bij het disfunctioneren van een medewerker. Voor mij is het gemakkelijker om zonder emotie het traject te begeleiden, te bemiddelen, coachen, sturen en op te treden als vertrouwenspersoon. Doordat ik lossta van de onderneming, zijn mensen vaak een stuk opener.

"Doordat ik lossta van de onderneming, zijn mensen vaak een stuk opener."

Hoe lang blijf ik in beeld? Dat is afhankelijk van de opdracht. Het kan in eerste instantie alleen gaan om het opzetten van bijvoorbeeld het personeelsbeleid, maar ook de uitvoering pak ik graag met de ondernemer op.

Een bijkomend voordeel is dat je niet gelijk iemand vast in dienst hoeft te nemen. Mijn flexibele en praktische inzetbaarheid maakt het mogelijk dat ik bijspring waar nodig, of het nu voor een dagdeel per week, of tijdelijk meerdere dagdelen is.

Kennis en continuïteit

Door de ervaring die ik bij verschillende organisaties heb opgedaan, beschik ik  over een brede kennisbank in onder andere de vorm van collega's met verschillende expertises en veel ervaring. Denk aan arbeidsrechtspecialisten, salarisadviseurs en strategisch HR-adviseurs.

Samen bedienen we de klant nóg beter. Dus als u weer wilt ondernemen, houd ik alle ballen met betrekking tot personeel graag voor u in de lucht.

Kortom; u de zaak, wij uw personeelszaken!

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren