Transportondernemer zonder auto's

De transportbranche is niet meer te vergelijken met, pak em beet, een jaar of 20 geleden. Wijzigingen in wetgeving, nationaal, internationaal en lokaal volgden en volgen elkaar in rap tempo op, kostprijsverhogende maatregelen zijn aan de orde van de dag. De chauffeur is een specialist met een gedegen opleiding, ook verplicht door de code 95, en hij doet z'n werk met passie voor het vak.

Harald Rohof
Harald Rohof

Chauffeur is administrateur

Toch is hij inmiddels meer administrateur en moet hij feitelijk een gedegen IT achtergrond hebben om wegwijs te worden uit digitale tachografen, tolkasten en boordcomputers. Het 'vrije' leven van weleer is verleden tijd nu hij wordt gevolgd door honderden satellieten.

"Het 'vrije' leven van weleer
is verleden tijd nu hij wordt
gevolgd door honderden
satellieten"

Dat klinkt negatiever dan het is, want hier tegenover staat natuurlijk dat deze ontwikkelingen ook veel voordelen met zich meebrengen.

 

Voordelen automatisering

De transportondernemer maakt meer en meer gebruik van automatisering. Met een druk op de knop tovert hij z'n managementinformatie op het scherm. Met een druk op een functietoets volgt hij zijn auto's, monitort hij het brandstofverbruik en tracht hij de kosten in de hand te houden. Tal van tools zijn beschikbaar om de data uit de auto's uit te lezen. De uren gaan bijna automatisch het salarispakket in en de omzet wordt vanuit het TMS (Transport Management Systeem) het financiële pakket ingeschoten. Innovatie!

Ook het accountantsberoep innoveert. Er gelden strengere regels voor het accountantsberoep, er is sprake van een af te leggen eed en door verdergaande automatisering wordt de standaard dienstverlening minder. De tijd dat een accountant een 'geschiedenisboekje'  schreef ligt al ver achter ons.

Kennis belangrijker dan ooit

De accountant van toen is de specialist van nu en van de toekomst, de accountant 2.0. Met een heldere kijk op de onderneming, een frisse blik op de toekomst en met verstand van zaken. Het is daarom van belang dat de accountant kennis heeft. Van de klant, maar zeker zo belangrijk is kennis van de bedrijfstak waarin hij/zij opereert.  Specialistische kennis op het gebied van risico's, wetgeving en ontwikkelingen die in de branche spelen.

Specialistische kennis zodat de accountant meer en meer als gespreks- en sparringpartner kan fungeren en kan adviseren. Of het nu gaat om strategie, allerhande wetgeving op personeels-, administratief, fiscaal of vervoerstechnisch gebied of om subsidies die mogelijk zijn bij de aanschaf van materieel. Een accountant die diesel in het bloed laat stromen, om samen met zijn logistieke klant de piketpaaltjes te zetten voor de toekomst.

Dat is de accountant van nu, een transportondernemer, zonder auto's weliswaar……

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren