3 minuten: boekhouding

Vanuit de afdeling ICT van de Jong & Laan zijn we constant bezig met het optimaal inzetten van nieuwe technische mogelijkheden voor onze klanten. Vaak achter de schermen in onze werkprocessen zonder dat de klant dit merkt, maar ook vaak met nieuwe producten die ook direct effect hebben op werkwijzes van klanten. Zoals bijvoorbeeld een nieuw product voor de boekhouding.

Henk Schoeman
Henk Schoeman

In een gesprek dat ik onlangs met een klant had, bleek dat hij liquiditeitsproblemen had. Dat verbaasde mij omdat we net uitgebreid hadden gesproken over de positieve omzetontwikkeling die zijn onderneming momenteel doormaakt en de interessante opdrachten waar hij mee bezig is.

Achterstand in boekhouding

Uiteraard vroeg ik naar de oorzaak en hoe het met zijn debiteurenbeleid stond. Met enige schaamte gaf hij aan dat hij al enige tijd wat achterstanden in de boekhouding had en dus niet in beeld had welke debiteuren er wel en niet betaald hadden. Doorpratend bleek dat hij de uren die zijn boekhouding vergt liever aan andere zaken besteedt en soms zelfs de facturatie weken liet liggen.

Scan en herken

Toevallig hadden we net de week ervoor Scan en herken geïntroduceerd. Een nieuwe technologische toepassing voor het verwerken van in- en verkoopfacturen die er in combinatie met een bankkoppeling voor zorgt dat de boekhouding nagenoeg zonder menselijke handelingen verwerkt wordt.

Nieuwe manier van boekhouding

In drie minuten heb ik hem deze nieuwe werkwijze uitgelegd en hij besloot per direct over te gaan op deze manier van administreren. Had ik verwacht dat hij behoefte had aan deze manier van boekhouden? Nee, eigenlijk niet. Onbedoeld kwamen we op dit onderwerp en bleek onze nieuwe dienstverlening voor de boekhouding in een behoefte bij hem te voorzien.

Scan en herken

Geen reacties
Plaats nieuwe reactie

Reageer op:

Annuleren