Nieuws

Datum: vrijdag 30 september 2011

Fiscale regels auto blijven complex

De veelbesproken autobrief van staatssecretaris Weekers uit juni 2011 is uitgewerkt in het Wetsvoorstel Wet Uitwerking autobrief. Onze conclusie: de fiscale regels voor de auto van de zaak blijven complex.

Bijtelling auto van de zaak

De verlaagde bijtellingspercentages van 14% en 20% blijven van toepassing op zuinige auto's. Wel worden de zuinigheidsgrenzen bijgesteld. Het plan is om de 14%-bijtelling in 2015 alleen nog maar toe te laten voor auto's met een CO2-uitstoot van maximaal 82 gram per kilometer.

Het tarief van 20% zou dan van toepassing worden op auto's met een CO2-uitstoot van niet meer dan 110 gram per kilometer. Na 2015 vervalt het verlaagde bijtellingspercentage van nihil. Auto's die niet meer dan 50 gram CO2-uitstoot per kilometer hebben, hebben tot en met 2015 geen bijtelling als ze in de periode van 1 januari 2012 tot en met 2015 zijn aangeschaft.

Bijtellingspercentage getoetst

Bij aanschaf van de auto wordt getoetst welk bijtellingspercentage van toepassing is. Dit percentage geldt vervolgens voor 60 maanden, de gemiddelde leaseperiode. Daarna wordt opnieuw beoordeeld of een verlaagd bijtellingspercentage toegepast kan worden.

De fiscale behandeling van al geleasede auto's wordt gerespecteerd. Auto's die al vóór 1 juli 2012 zijn geleaset, behouden de lage bijtelling voor een periode die gelijk is aan de gebruikelijke leaseperiode.

Btw-correctie auto van de zaak naar 2,7%

Sinds het besluit van 1 juli 2011 is de btw-correctie voor het privégebruik van de auto van de zaak niet meer gekoppeld aan de bijtelling in de inkomsten- en loonbelasting. Hierdoor wordt het woon-werkverkeer voor de btw als privé aangemerkt.

Vanaf 1 juli 2011 is de btw-correctie vastgesteld op 2,7% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) op jaarbasis. Afwijking van het 2,7%-forfait is mogelijk op basis van een sluitende kilometeradministratie.

Als een onzakelijk lage vergoeding voor de terbeschikkingstelling van de auto wordt berekend, wordt de vergoeding voor de btw gesteld op de normale, zakelijke waarde. Het Belastingplan 2012 stelt voor de btw-correctie te bepalen op 2,7% van de catalogusprijs, inclusief btw en bpm.

Bpm en motorrijtuigenbelasting

Voor de bpm wordt de tariefstructuur tot en met 2015 vastgelegd. Uiteindelijk gelden vanaf 2015 voor benzine en diesel dezelfde CO2-schijven en tarieven. Er komt daarnaast een extra tariefschijf, waardoor voor grote(re) auto's een hoog bpm-tarief blijft gelden.

Omdat ook zuinige auto's van de weg gebruikmaken, vervalt voor bestaande en nieuwe auto's de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting met ingang van 2014 en voor auto's met een minimale CO2-uitstoot uiteindelijk ook per 2015. Vanaf 2016 geldt voor geen enkele auto meer een vrijstelling.

Bijtelling bestelauto voorkomen met verklaring

Vanaf 2012 hoeft voor bestelauto's geen rittenadministratie te worden gevoerd als werkgever en werknemer gezamenlijk een 'verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto' ondertekenen. In dat geval blijft ook de bijtelling achterwege. De belastingdienst zal via steekproeven op naleving gaan toetsen.

Onder voorwaarden is het nu mogelijk om met een vereenvoudigde rittenadministratie aan te tonen dan minder dan 500 kilometer privé wordt gereden. Deze methoden blijven gehandhaafd.

Opletten geblazen

Met de gefaseerde veranderingen blijft het de komende jaren opletten welke tarieven en percentages van toepassing zijn. Dit maakt de regeling voor zakelijke autorijders complex. Het is daarom opletten geblazen welke keuze u maakt bij de aanschaf van een auto van de zaak.

Meer informatie

Wilt u meer informatie wat in uw situatie fiscaal gezien de beste keuze voor een auto is? Maak dan een afspraak met uw adviseur.

 

 

Naar overzicht

Deel op:

De Jong en Laan - Fiscale regels auto blijven complex

(30565x gelezen) | auto van de zaak,bijtelling,rittenadministratie,bpm