Nieuws

Datum: woensdag 29 augustus 2012

Onvoldoende voorbereiding bedrijfsleven op IBAN

Het bedrijfsleven bereidt zich onvoldoende voor op de overstap op IBAN, het langere internationale bankrekeningnummer dat uiterlijk per 1 februari 2014 zal zijn ingevoerd. Dat zegt de Nederlandsche Bank op basis van metingen.

Onderzoek Nederlandsche Bank

De urgentie om stappen te zetten wordt onvoldoende gevoeld en de kennis ten aanzien van de benodigde acties blijkt laag. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandsche Bank sinds het begin van de campagne overopIBAN. Deze campagne informeert bedrijven over de komst van het langere rekeningnummer en spoort bedrijven aan om hun  bedrijfsvoering tijdig IBAN-proof te maken.

Verontrustend

De Nederlandsche Bank vindt dit verontrustend. Vanaf 1 februari 2014 kan namelijk alleen nog gebruik worden gemaakt van IBAN als rekeningnummer en zijn bovendien alleen de nieuwe standaarden voor overschrijvingen en incasso's geldig. Iedereen in Europa betaalt dan op dezelfde manier: met IBAN als rekeningnummer en met betaalmiddelen die voor binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen gelijk zijn. 

Geen concrete actie

De meting onder het bedrijfsleven (MKB met 5 tot 250 werknemers) maakt duidelijk dat ruim een derde nog geen idee heeft welke acties nodig zijn. Ruim 60% heeft nog geen concrete actie ondernomen.

Bekendheid

De campagne heeft wel zeer sterke effecten gehad op de bekendheid met de overgang op IBAN, zowel onder particulieren als onder het bedrijfsleven. De groep particulieren die weet wat IBAN is bedraagt bijna 90%. Uit de effectmeting blijkt voorts dat de houding van 90% van de particulieren neutraal tot positief is. Hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven.

Nadruk op bedrijfsleven

De campagne zal in het najaar focus leggen op het verhogen van de actiebereidheid onder het bedrijfsleven. Hoewel 1 februari 2014 ver weg lijkt, zal de tijd gaan dringen, zeker voor een bedrijf dat naast standaard- ook maatwerk-software heeft of uit een fusie is voortgekomen waardoor een complexe backoffice is ontstaan.

Concrete actielijsten

Om tot spoedige actie aan te sporen zullen radiospots worden uitgezonden. Op de campagnesite komen 'concrete actielijsten', die worden afgestemd op de omvang van bedrijven. Ook zal de site best practices presenteren. En in nauwe samenwerking met banken, MKB Nederland en VNO/NCW worden branches actief benaderd.

Bron: Nederlandsche Bank

Naar overzicht

Deel op:

De Jong en Laan - Onvoldoende voorbereiding bedrijfsleven op IBAN

(1708x gelezen) | IBAN,bankrekeningnummer,bedrijfsleven,overstap