Nieuws

Datum: maandag 23 april 2012

Nieuwe factureringsregels voor btw vanaf 2013

Het duurt nog even, maar vanaf 1 januari 2013 moet u in uw administratie de nieuwe btw-factureringsregels toepassen.

Eenvoudiger en overzichtelijker

Onlangs heeft de Eerste Kamer namelijk het wetsvoorstel implementatie richtlijn factureringsregels aangenomen. De nieuwe factureringsregels moet het factureren van btw voor u eenvoudiger en overzichtelijker maken.

Wat verandert er?

  • Elektronisch factureren binnen de EU wordt gemakkelijker. U bepaalt zelf de keuze van de technologie die de authenticiteit, integriteit en leesbaarheid van de factuur waarborgt. U heeft vooraf geen goedkeuring meer nodig van de inspecteur.
  • Voor bedragen onder de € 100 kunt u een vereenvoudigde factuur gebruiken met een simpeler opmaak en minder gegevens dan een normale factuur.
  • U krijgt één dag uitstel voor de facturering. In de huidige situatie is het zo: als u in januari een dienst of levering verricht, dan moet u uiterlijk voor 15 februari de factuur de deur uit doen. In de nieuwe situatie moet dat voor 16 februari, u heeft dus een dag extra.
  • Is er sprake van een bijzondere regeling, bijvoorbeeld een reisbureau- of margeregeling, dan moet u die informatie specifiek op de factuur vermelden. Dit geldt ook in het geval van 'self billing' (als de factuur wordt uitgereikt door afnemer) en bij btw-verlegging. Als u verplicht bent om voor uw dienst of levering buitenlandse btw in rekening te brengen, dan moet u die verwijzing in de taal van het betreffende land vermelden.
  • Bij intracommunautaire goederenleveringen komt de verplichting te vervallen om bij vooruitbetalingen een factuur uit te reiken.
  • Er wordt een nieuwe regeling ingevoerd voor doorlopende intracommunautaire leveringen. Er wordt van uitgegaan dat deze leveringen elke maand plaatsvinden en moeten dan ook maandelijks worden gefactureerd.
  • Andere doorlopende prestaties, zoals een tijdschriftabonnement, worden geacht één maal per jaar te zijn verricht en moeten dus ten minste één maal per jaar worden gefactureerd.

Veranderingen op tijd doorvoeren

Het zijn geen ingrijpende wijzigingen, maar u moet deze veranderingen wel op tijd in uw administratie doorvoeren, zodat u op 1 januari 2013 aan de nieuwe eisen voldoet. Daarnaast kunt u dit moment gebruiken om, als u internationaal zaken doet, over te stappen op elektronisch factureren.

Naar overzicht

Anderen bekeken

Meer weten?

Johan Evers

0546-660760
NaN

Stel uw vraag

Deel op:

De Jong en Laan - Nieuwe factureringsregels voor btw vanaf 2013

(28638x gelezen) | administratie,factureringsregels,btw,richtlijn EU,eletronisch factureren