Nieuws

Datum: dinsdag 28 februari 2012

Goed debiteurenbeheer scheelt tijd en geld

Problemen met debiteuren die te laat of helemaal niet betalen? Met goed debiteurenbeheer kunt u dat voorkomen, adviseert partner Marco Lokhorst van de Jong & Laan.

Oplopen van betaaltermijnen

"Ondernemers zitten meestal niet te wachten op debiteurenbeheer. Met name kleinere bedrijven zien de administratie als een noodzakelijk kwaad. In plaats van debiteuren achter de broek aan te zitten, zijn ze liever met hun vak bezig. Toch is goed debiteurenbeheer voor ieder bedrijf belangrijk, helemaal in tijde van crisis als betaaltermijnen oplopen. Het scheelt veel tijd en geld", aldus Lokhorst.

Geldstroom op gang houden

Hij constateert dat het debiteurenbeheer nu weer hoog op de agenda staat. "Voor een bedrijf is het belangrijk om de geldstroom op gang te houden om zo liquiditeitsproblemen te voorkomen. Als er op tijd betaald wordt, is er minder druk op het benodigde werkkapitaal. Daarom moet je het debiteurenbeheer goed inrichten. Dat begint al met het stroomlijnen en nauwgezet bijhouden van de debiteurenadministratie. En als je twijfelt aan het betalingsgedrag van een klant, laat een deel dan vooruitbetalen in plaats van krediet te geven."

Signalen

Volgens Lokhorst zijn er signalen waaraan je kunt herkennen dat een klant moeite heeft om te betalen. "Betalingen komen steeds later binnen. De debiteur doet allerlei toezeggingen die hij niet nakomt. Het kan ook zijn dat er plotseling extra voorraden worden besteld. Het is dan ook verstandig om per klant een limiet aan te houden. Let ook op signalen uit de markt. Als een bedrijf in moeilijkheden zit, gaat dat nieuws snel rond."

Bovenop zitten

Betaalt een klant na een betalingsherinnering niet, dan moet je er volgens Lokhorst bovenop zitten. "Doe je dat niet, dan nemen ze een loopje met je. Blijf in ieder geval in contact met de klant. Houd hem aan zijn toezeggingen en spreek een termijn af voor wanneer hij moet betalen. Betaalt de klant vervolgens nog niet, begin dan met aanmanen en blijf bellen. Helpt dat ook niet, schakel dan al snel een incassobureau in."

Van tevoren screenen

Probleem volgens Lokhorst is, dat je van tevoren nooit precies weet of een klant op tijd zal betalen. "Screen daarom vooraf of een klant kredietwaardig is en wat zijn betalingsgedrag is. Neem contact op met de Kamer van Koophandel en het Bureau Krediet Registratie. Je kunt ook op basis van een voorschot werken. En stuur een opdrachtbevestiging om je juridisch in te dekken. Doe je zaken met een bv die er niet goed voorstaat, dan kun je, eventueel in overleg met de klant, factureren aan de moeder-bv."

Factoring

Debiteurenbeheer kun je ook uitbesteden. Bij factoring draag je het debiteurenbestand over aan een extern bedrijf dat de afhandeling van de debiteuren voor zijn rekening neemt. In ruil daarvoor ontvangt de factormaatschappij meestal een percentage van de omzet. Het bedrijf dat de debiteuren uitbesteedt, ontvangt direct bij verkoop het verkoopbedrag minus een percentage van de factormaatschappij.

Kostenplaatje

Lokhorst: "Met name grotere bedrijven maken hier gebruik van. Voor kleine bedrijven is het de moeite waard om dit te onderzoeken, maar er zit wel een kostenplaatje aan. Je kunt dan beter één persoon binnen je bedrijf verantwoordelijk maken voor het debiteurenbeheer."

Naar overzicht

Verwante artikelen

Meer weten?

Marco Lokhorst

0341-562644
NaN

Stel uw vraag

Deel op:

De Jong en Laan - Goed debiteurenbeheer scheelt tijd en geld

(40541x gelezen) | kredieten,debiteurenbeheer,betaaltermijnen